zaterdag 24 juni 2023

Stellingenpad Havelte - De Klosse


Vandaag heb ik de Stellingenpad etappe van Havelte naar De Klosse gewandeld. Ik heb eerst de auto naar het eindpunt gebracht en vervolgens op de fiets naar het beginpunt in Havelte. Onderweg kwam ik met de fiets door Nijeveen. Daar bezocht ik het plaatselijke kerkhof. Daar stond een glazen plaat met foto's en de volgende tekst:

Achter onze kerk, daar liggen zij
de mensen van voorheen
zij vonden hier een rustplaats
de naam gegrift in steen
nog dieper dan hun namen staat
voor velen hun gezicht
omdat zij ons steeds liever zijn
ons in het hart gegrift


In Nijeveen dacht ik terug aan een hilarisch voorval op 15 juni 1991. Samen met mijn hardloopmaatje Martin Boven nam ik deel aan de triathlon die in verband met het koude water was omgezet in een Run-Bike-Run. Ik had in die tijd Look-pedalen en moest dus wisselen van schoenen. Martin en ik waren ongeveer even snel, maar hij hoefde niet te wisselen van schoenen. Hij fietste met zijn hardloopschoenen en had pedalen met toeclips. Na het fietsen wilde ik bij hem blijven en vergat na de wisseling van mijn schoenen de - van mijn zoon geleende - helm af te zetten. Daar kwam ik na 300 meter lopen pas achter. De meest simpele oplossing was dus maar gewoon met die helm op de laatste 5 km lopen. Vandaar de fotofinish met helm.


Ik begon mijn wandeling bij de Holtinger schaapskooi.


In het gebouw werd een cursus vilten gegeven. Hiervoor werd wol van de Holtinger schaapskudde gebruikt. Drentse Heideschapen.


De kapschuur hangt vol huiswaluwnestjes.


Rondom het terrein is een wolfwerend constructie aangebracht.


Het was mooi wandelweer.


Het Kamperzand.


Militair oefenterrein Havelte West.


Zwam


Scania's op de Johannes Postkazerne.


Zou geen enkel lid van de Mountainbike Vereniging Havelte doorgeven dat Toegangkelijk FOUT is. Immers deze route is alleen TOEGANKELIJK voor leden van MTB Havelte.


Laat ik maar beginnen om jullie te groeten vanaf De Maargies Hoeve.


Het Kallenkerkje.


Vanuit de kerk loop je zo langs Boeddha naar de pluktuin.


In de pluktuin staan per beroep kleine tafereeltjes met een gedichtje. Het gaat over een prinses, boer, brandweerman, bakker, dierenverzorger, timmerman, piloot en politieagent.


Joriks 2 meter hoge kinderwagen met fietswielen.


Maargies engelen.


Het terras.


Het waterbed


Het graf van bouwkundig opzichter en verzetsman Emanuel Vergeer op de oude begraafplaats Kallenkote.


Deze weg werd vroeger gebruikt om een dode naar zijn/haar laatste rustplaats te brengen. Een "Doodweg" kom je ook weg tegen onder de naam Helweg, Noodweg of Reeweg.


Oude zuipschuit.


Drie km van de route ging over het maaipad van de stouwsloot.


De grens over van Drenthe naar Overijssel.


Het eindpunt van deze etappe was het gehuchtje De Klosse.


Klik hier voor details van de 16.9 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten