dinsdag 7 februari 2023

Rondje Esterwegen

Vandaag heb ik met mijn loopmaatje een wandeling in en rondom Esterwegen gemaakt.

Zo te zien is dit al een hele oude weg.


Wat opviel in Esterwegen was het feit dat iedereen gemodelleerde boompjes en struiken heeft. 


De route viel grotendeels samen met de Melmmoortour (onderdeel van het Hümmling Pfade) en de Hümmlinger Pilgerweg. Bij deze laatste route loop je van steen naar steen. Op zo'n steen is een kruis met daarop de looprichting bevestigd.


De afgelopen nacht was het -4 graden.


Een groot deel van de wandeling ging door een natuurbeschermingsgebied Melmmoor. Een gebied met veel (weide)vogels.


Tussen de ruim 20 Schotse hooglandkoeien van het bedrijf "Scottish highland" liep een imposante stier.


Onderweg kwam ik 15 buizerds, 13 reeën (waarvan 1 zwarte), 1 fazanthaan, ongeveer 100 kieviten en 11 hazen tegen. Drie hazen waren aan het ravotten. Ze kwamen zo dichtbij dat ik met de telefoon deze video kon maken.
 

"Begräbnisstätte" Bockhorst/Esterwegen. Momenteel zijn de de begraafplaats aan het renoveren.


Nog een oude windmolen zonder lift. Hier moet je nog echt met een ladder omhoog.


Eén van de vele veenmeertjes.


De rood-witte masten op de achtergrond zijn van "Marinefunksendestelle Saterland Ramsloh".


Een vlonderpad over het moeras.


Langs het vlonderpad (Moor Pfad) door het veengebied staan informatieborden over o.a. het veen, de pioniers in het veen, dwangarbeid, dieren in het veen en de planten in het veen. Zo kan je hier een adder tegenkomen of de kleine zonnedauw. Onder de glasplaat op de voorgrond ligt een look-a-like van een veenlijk.


Mooi zo'n verrekijker met boompjes ervoor die het uitzicht belemmeren 😓


Hier heb je meer zicht over het moerasgebied.


Natuurlijk heb ik Gedenkstätte Esterwegen ook nog even bezocht. Voor de foto's en het verhaal verwijs ik naar een eerder bezoek. Klik hier voor die foto's.


In aanvulling op mijn eerder bezoek heb ik een paar Nederlanders die hebben vastgezeten in één van de 15 Emsland lager uit de fotogalerij van de Gedenkstätte gelicht.

Jakob de Jonge zat in lager Börgermoor. Jakob woonde in Weener en is naar Nederland gevlucht. In Weener ligt in de Süderstrasse 3 een stolpersteine voor Jakob. Hij overleefde de kampen en overleed in 1947.

Drees Aalten in lager Dalum. Hij zou daar zijn omgekomen door dysenterie.

Jan van den Hout in lager Brual-Rhede. Jan heeft het kamp overleefd en is in 2009 overleden.


Het geboorte jaar onder de foto is fout. Jan is geboren op 19 december 1915. Naar aanleiding hiervan heb ik contact gehad met Carla van den Hout, de dochter van Jan,. Ook met de leiding van de Gedenkstätte heb ik contact gehad. Zij gaan dit bij de eerstvolgende gelegenheid aanpassen.


Carla van den Hout heeft een boek geschreven over haar vader met de titel "Sterke wortels". Ik heb het boek inmiddels van Carla ontvangen en zal het met belangstelling lezen.


De Opel-uitspraak "Duitsers maken geen grappen" is hier niet van toepassing.


En hier al helemaal niet 😊


Klik hier voor details van de 18 km lange route met 112 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten