donderdag 14 april 2022

Rondje Hengelo/Borne

 

De komende vier dagen ga ik verder met het wandelen van het Marskramerpad. Mijn uitvalsbasis is wederom Camperplaats wijngaard Baan nabij Wierden. Vanmiddag heb ik nog een fietstochtje gemaakt naar Hengelo/Borne.


De realisatie van het Reggedal is in 2019 bekrachtigd door een handdruk van de betrokken partijen in vers beton. De betonnen plaat is verwerkt in een kunstwerk van Peter Broeze.


Via een App kan je dit bordje scannen en krijg je filmpje over het project Reggedal te zien.


Luchtfietserij als kunst.


Op diverse plaatsen staan informatieborden over het Reggedal.


Onderweg kwam ik dit duo tegen.


Met de invoering van het RVV 1990 zijn de B-wegen vervallen. Dit is de gemeente Almelo zeker ontgaan.


Het Twentekanaal- zijtak Almelo wordt uitgebaggerd en voorzien van nieuwe oeverbeschoeiing.


De Vervaet Hydro Trike van loonbedrijf De Weer uit Bornerbroek. Deze machine wordt gebruikt voor het verwerken van drijfmest en kost een slordige 4 ton.


Door het bos over de Rijssenseweg richting Delden.


Deze haan heeft vast gekraaid op zondag en dat is verboden in de omgeving van Rijssen en Enter.


Delden wil zijn Eschmolen terug. In 1959 is de Eschmolen afgebrand.


Beeld in het voorportaal van de nieuwe Blasiuskerk.


De Oude Blasiuskerk van Delden.


Het monument Van Heeckeren van Wassenaer.


Posthuis De Kroon aan de Markt van Delden is een rijksmonument.


In het oude stadhuis van Delden zit nu het Zoutmuseum.


Ik heb wel zin in een gebakje. Zal ik naar binnengaan om Gineke te feliciteren ? Ze is 12,5 jaar in dienst van Brasserie In de Hagen.


De watertoren van Delden is ontworpen door architect Hidde Petrus Nicolaas Halbertsma en is gebouwd in 1894 in opdracht van Dr. Rodolphe Frédéric (Dolly) Baron van Heekeren van Wassenaer.


De Moestuin van Landgoed Twickel.


Op het gelijknamige landgoed ligt Kasteel Twickel.


Sinds 1872 zit in dit pand de Wagenmakerij Van den Barg.


Een oude ploeg.


De weggeefhoek bij Erve Groot Buren.


Ik heb bij Bever een Mammut wandelbroek, shirt en pet gekocht. Daar kan ik weer duizenden kilometers mee lopen.


Plantsoenkunst in Borne.


De F35 is een 62 kilometerslange fietsverbinding tussen Nijverdal en de Duitse grens.


Villa Meijlingh in Borne is in 1891 gebouwd naar ontwerp van Jacob van der Goot. Het doet nu dienst als zorgvilla.


Het Spanjaard was sinds 1864 het kantoor van textielwever Salomon Spanjaard. Nu zit een kenniscentrum met verschillende sectoren van de bouw in het pand.


Badhuis Spanjaard uit 1916 is een rijksmonument en tegenwoordig dienst als "Het Uitvaarthuys".


Het St. Johannesklooster is aan het einde van de 19e eeuw gebouw. Nicolaas Molenaar was de architect. Voor het gebouw staat het beeld Ora et Labora, gemaakt door Joep Coppens


Ik heb op het terras van Grand café De Steeg een warme maaltijd genuttigd.


Het Gedenkpark in Borne is een gemeentelijke begraafplaats.


In het gebouw van het Politie Trainingscentrum Twente heb ik in het verleden als examinator diverse examens afgenomen.


Nieuwe woningen zijn tegenwoordig heel vaak donker met veel glaswerk.


Een wildreflector.


Vreemd model stam.


Ik heb vandaag slechts 2 wildsoorten gezien. De haas en de fazant.


De drukte op de A1


De Weerselose Markt is beroemdste markt van Noord- en Oost Nederland.


Een informatiebord over De Doorbraak.


What's in a name 😊


Agrarische vliegkunst


Waterbuffer Dakhorst


Na de fietstocht mocht ik nog een paar uurtjes voor de camper van de zon genieten.


Klik hier voor details van de 47 km lange fietsroute.


Slaap Lekker !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten