zaterdag 26 oktober 2019

Rondje Achterhoek


Vandaag heb ik vanaf de camperplaats een fietstocht gemaakt. Net buiten het dorp kwam ik een vreemd zwart beest tegen. Ik dacht aan een kruising van een koe met een dromedaris. Maar een FB-vriend die boer is wist mij te vertellen dat dit een Brahman is.


De Gerritsens Molen in Silvolde is een grondzeiler uit 1856.


Nieuwe type hoogspanningsmasten bij Ulft.


Op 13 juni 1943 stortte een Halifax neer in de buurt van Ulft. Maarten Koudijs begon in 2014 met het zoeken met de metaaldetector en vond onderdelen van het gecrashte vliegtuig.


Nooit geweten dat er een buurtschap bestaat met de naam Ziek.


Ook hier hebben ze - net als in Oost-Groningen akkerranden.


Mariakapel in het buurtschap Vethuizen.


De Sint Mattheüskerk in Azewijn


Bij dorpscafé 't Aschwinhuus hebben ze een feessie.


Hier zit Gijs.


Avitera wijngoed




De Grafelijke korenmolen in Zeddam behoort tot de oudste gemetselde molens van Europa. De molen werd gebouwd in de periode 1440 - 1450.


Het Oktoberfest in Zeddam gaat zo beginnen.


De Sint Oswalduskerk in Zeddam


De Braamse Molen / Koenders Möl in Braamt ziet er zéér slecht uit. Maar gelukkig wordt de molen in oude luister hersteld aldus de Gelderlander.




Bij Voorhuis Kunst & Antiek staan twee aandoenlijke ezels.
Normaal ben ik geen twijfelkont. 
Maar vandaag .... kopen / niet kopen / kopen ... 😏


Het centrum van Doetinchem werd in maart 1945 door de Britten gebombardeerd. Hierbij werd ook de Sint Catharinakerk beschadigd. Als monument werd in de kerk een gebrandschilderd glas-in-loodraam aangebracht. 


Kasteel Slangenburg


Het koetshuis.


In het koetshuis was een expositie van het werk van Carolien Harteveld.


De Holland Herfst Tocht van de Stichting Auto Recreatie (SAR) kwam ook langs het landgoed. Hierboven een Opel Manta uit 1971, een Porsche 912 Targa uit 1967 en een Lancia Flavia 1.8 coupe uit 1967.


Op Landgoed Slangenburg ligt een particuliere begraafplaats. Deze vierkante begraafplaats van 16 x 16 m wordt omgeven door een smalle gracht en een muur van 36 x 36 m. Op deze begraafplaats liggen tien personen begraven van de familie Passmann die voor de 2e wereldoorlog eigenaar waren van het Landgoed.


Het najaar is de tijd voor het vellen van houtopstanden.


Wat een bijzondere lucht boven Westendorp.


Zo'n actie kan ik niet weerstaan. Dus ging ik vanavond eten in 't Pannekoekhuis. De "n" zijn ze dus op het pand en de website vergeten😆. 

Het eten was prima. 

In de zaal was ook een speelpodium voor kleine kinderen. Niks mis mee. Behalve als ADHD kind Dyon daar aan het spelen is. Dan stoor ik mij niet aan het kereltje maar aan zijn ouders die om de minuut door de zaal schreeuwen:  
"Dyon niet doen, 
Dyon laat dat,  
Dyon kijk uit, 
..... enz."


Klik hier voor details van de 52 km lange route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten