vrijdag 23 februari 2018

Vreemde kostgangers


Vanavond heb ik in een afgeladen Cultuurhuis De Klinker een voorstelling van Vreemde Kostgangers bezocht. Vreemde Kostgangers, het 210 jaar oude trio bestaat uit George Kooymans (Golden Earring), Boudewijn de Groot en Henny Vrienten (Doe Maar).


De voorstelling bevatte voornamelijk nieuw repertoire zoals: De roeiboot en ik, Scheiding, Touwtje uit de deur, Nooit meer naar Brabant, Schrijven, Half leeg = half vol, Nat, Dynamiet, Ik heb een hekel aan de Blues.

De humor in het "Ieder voor zich" is geweldig. Het lied gaat over de broers Hendrik, Gerrit en Bertus. Deze vrijgezelle boertjes wonen samen in een boerderij in Ootmarsum. Ze deden altijd met z'n drieën alles samen. Maar toen vond Gerrit de dochter van de snoepfabrikant en werd het onrustig in Ootmarsum. Later vond ook Hendrik een lief en bleef Bertus over. Eind goed al goed. Uiteindelijk raakte Bertus verliefd op de stalknecht.

Maar in een nummer als "Water bij de wijn", geschreven door Boudewijn de Groot, komt de protestzanger in hem weer boven.

"Als kleuter krijg je te horen 
Wat je allemaal niet mag 
De eerste wet die je moet leren 
Die van het ouderlijk gezag 
En ben je dan volwassen je jeugdigheid in spijt W
ordt je geacht je te richten naar wet en autoriteit 
Ik wil nooit meer dat gevoel van iets te moeten 
Ik wil nooit meer de man van ja en amen zijn 
Ik ben een heel bescheiden mens 
Ok maar alles heeft een grens 
Ik doe nooit meer zoveel water bij de wijn 
Nooit meer zoveel water bij de wijn"


Aan het slot van de voorstelling kwamen de oude hits voorbij als Dong Dong Diki Digi Dong, Just a little bit of peace in my heart, Sinds een dag of twee, Is dit alles, Als de rook om je hoofd is verdwenen, Jimmy en het door prachtige door Lennaert Nijgh geschreven nummer Leonardo.

Het was een leuke avond. Mooie teksten, zang, gitaarmuziek en humor. Als ik toch iets negatief moet zeggen dan vind ik het slordig dat De Klinker was vergeten om de stoelen van de eerste rij te plaatsen. Daar kwamen ze 10 minuten voor het optreden pas achter. Maar na het eerste nummers was iedereen dat al weer vergeten !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten