dinsdag 30 januari 2018

Technikmuseum


Vanochtend heb ik - voordat ik weer vertrok naar Nederland - een bezoek gebracht aan het Techniekmuseum. Ik was hier voor het laatst in 2005. Hieronder een impressie. 


In de hal hangt een prachtige draaiorgel van de firma Wilhelm Bruder Söhne uit Waldkirch, het centrum van de orgelbouw.


Deze stoommachine stond vroeger in de Borsigwerke.


Deze Tenderlok T3 deed van 1901 tot 1966 dienst als fabriekslocomotief voor de gasfabriek van Mariendorf. 


Een prachtig schilderij van de Dorpskoets bij de spoorbrug van Ehrenbreitstein (Koblenz).


De Duitsers besteden meer aandacht aan de 2e wereld oorlog als ooit tevoren.


Het museum is gebouw op het terrein van de voormalige Anhalter Güterbahnhof. Voor het thema spoor komt de remise en de draaischijf dus mooi van pas.


Een loopfiets.


De fotoafdeling


Diaprojector van de firma Zett uit Braunschweig.


Televisiestudio


In 1987 werd dit historische binnenschip (Kaffenkahn) uit de Havel geborgen. Het 32 meter lange schip is rond 1840 gebouwd.


Scheepsmodelbouw.


De Kurt Heinz SB2-804 is een 20 meter lange sleepboot. Het is in 1901 gebouw bij de gebroeders Maas in Neustrelitz. De 167 PK dieselmotor is van Christiansen & Meyer uit Hamburg.


Deze Rumpler Tropfenwagen is gebouwd in 1923 en was de eerste aerodynamische gebouwde auto. De Oostenrijkse bouwer Edmund Rumpler was vliegtuigbouwkundig ingenieur.


Vanaf het museumplatform heb je mooi zicht U-Bahnhof Möckernbrücke


Op 28 mei 1987 landde Mathias Rust met deze Cessna 172 P nabij het Rode Plein in Moskou.


Een opengewerkte Arado Ar 96 B lesvliegtuig.


North American F 86 Sabre, Baleck en Junkers JU-52/3M


Straalmotoren


Een weefgetouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten