dinsdag 8 augustus 2017

Murellenschlucht - Spandauer Forst

MURELLENSCHLUCHT


Vandaag reed ik met het openbaar vervoer naar het Olympisch Stadion. Dit op aanraden van een vrouw die ik gisteren tegen kwam bij de zandgroeve in Grunewald. Achter het complex zou namelijk een Natura 2000 gebied liggen met de naam Murellenschlucht.


In het gebied herinneren 104 verkeersspiegels, gemaakt door kunstenaar Patricia Pisani, aan de door de NS-Militärjustiz vermoorde mensen.


Vooral de biotoop "Fliesswiese" is belangrijk voor de natuur.


De vruchten van een moerascypres.


Ik heb wel kikkers gehoord maar niet gezien.


Dood hout is een mooie leefomgeving voor insecten en dat trekt weer vogels aan.


Klik hier voor de wandelroute.


SPANDAUER FORST


Na de wandeling door de Murellenschlucht ben ik met de bus naar Spandau gegaan. In april heb ik ook een wandeling gemaakt in de Spandauer Forst. Toen kwam ik 22 wilde zwijnen tegen. Wilde zwijnen zijn er in en rondom Berlijn genoeg. Ze worden steeds brutaler. De mensen moeten hun tuinen beschermen met stevig hekwerk.


Door het bos lopen veel beekjes.


Deze vos wees mij de weg door het bos 😉


In de tijd dat ik in Beieren in de hitte vakantie vierde regende het enorm in het noorden van Duitsland. Eén van de bospaden waar ik langs moest (anders 3 km omlopen) stond nog onder water. Dan is de keuze niet zo moeilijk.


Damhert


Klik hier voor de wandelroute en hier voor mijn vorige bezoek aan dit gebied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten