zaterdag 8 oktober 2016

Herfsttocht Anloo


Wandelsportvereniging "De Blije Wandelaars" uit Blijham organiseerde vandaag de Herfsttocht rondom het Drentse esdorp Anloo. De te lopen afstanden waren 5 - 10 - 15 en 25 km. Ik heb gekozen voor de 15 km.


De inschrijving was bij café-restaurant Popken Hollander.


Achter de meute aan.


Verderop werd het smaller en heuvelachtiger.


Midden in het Evertsbos kwam ik een begraafplaats tegen. Het is de privébegraafplaats van de familie Everts. Everhard Everts was directeur van houthandel J.M. Meihuizen & Zoon N.V. in Wildervank en eigenaar van het Evertsbos. Nu is het bos van Staatsbosbeheer.


Hunebed D11 in het Evertsbos.


Tussen Anloo en Eext kwam ik diverse grafheuvels tegen.


Deze keer was een jasje wel nodig.


Het Pinetum Ter Borgh ligt tussen Anloo en Eext. Het is aangelegd in opdracht van Everhard Everts.


Pingo Galgwanderveen staat bij de meeste mensen beter bekend als Eexter visplas of Braamplas. een gewild plekje voor karpervissers.


Onderweg stonden nog veel bloemetjes in bloei.


Zelfs veel akkerranden gaven nog veel kleur.


Op de heide met zijn herfsttinten moeten Drentse heideschapen lopen. Helaas heb ik ze niet gezien.


Oeps. Donkere wolken en sputters. Maar gelukkig was ik dicht bij het rustpunt en genoot ik in café-restaurant Popken Hollander van een bakkie snert met roggebrood. De bui was inmiddels voorbij en was het tijd voor een klein lusje om het dorp.


In een bult geel zand hadden oeverzwaluwen hun onderkomen gemaakt.


Bladrammenas wordt gebruikt als groenbemester.


De Magnuskerk is gebouwd rond 1100.


In de kerk tref je 13/14e eeuwse muurschilderingen en teksten aan. De preekstoel en het doopvont werd in 1944 gemetseld van stenen uit de oude stadspoorten van Groningen. Het is daar waarschijnlijk erg koud dus biedt een radiator uitkomst.


Binnen in de kerk is een expositie van Sophia Heeres.


Klik hier voor details van de route

Geen opmerkingen:

Een reactie posten