zondag 3 april 2016

Konijn komt uit hol



Vanmorgen om 5 uur werd ik wakker van een fazanthaan die te keer ging naast de camper. Enige uren later waren de konijnen weer druk aan het graven.


De ochtend begon bewolkt en een motregentje. Toen het was opgeklaard heb ik een stevige wandeling gemaakt.


Ik heb voor een groot deel de wandelroute GrenzenLos gevolgd.


Deze weg loopt langs de grensstenen.


Aan de Nederlandse zijde rode klinkers en aan de Duitse zijde grijze.


Aan de bovengrondse stroomkabels zie je direct dat je in Duitsland bent.


De begraafplaats van Suderwick


Surkse Backhüs


Negen panelen langs de route tonen vertellingen van de bewoners van Suderwick en Dinxperlo rond het thema grenzen.


Tijdens de wandeling kwam ik langs een tuin met sprookjesfiguren. Ze zijn gemaakt door 89 jarige Marchen Oma Ursula Enders.


Een weiland vol zwanen.


In Duitsland ging de route voor een groot deel langs de Oude IJssel. In het water zaten veel kuifeenden, meerkoeten, buiten en dodaars en opvallend weinig wilde eenden.


Een oude slagboom herinnert aan de voormalige grensovergang.


Op een braakliggend industrieterrein in Dinxperlo was de lagere schooljeugd onder begeleiding van hun ouders aan het crossen.


Een internationaal politiebureau in Dinxperlo


Helaas was het Grenslandmuseum gesloten


Het beeld "Smokkelaar met haan" is gemaakt door Jürgen Ebert.


Na 15 km was ik weer in Suderwick en had ik wel zin in een ijsje. Er stonden meer dan dan 30 mensen in de rij. Ik ben maar doorgelopen in de hoop dat ik later nog een ijsje kon scoren.


De Teunismolen in De Heurne is gebouwd in 1822. In De Heurne heb ik uiteindelijk een ijsje gescoord.


Klik hier voor details van de ruim 24 km lange wandeling door Nederland en Duitsland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten