vrijdag 29 april 2016

Ausländerkrankenhaus Mahlow


Vandaag was het mooi voorjaarsweer. Ik heb er maar een fiets- wandeldag van gemaakt.


"Frisch, gesund und sooooo Lecker" aldus de folder van Spargelgut Diedersdorf


In de hal waren de asperges in alle soorten en maten te koop.


Schloss Diedersdorf is tegenwoordig een 4-sterren hotel. Rondom het terrein is de grootste "Biergarten" van Berlin/Brandenburg. Er zijn ruim 2000 zitplaatsen.


Rondom het slot heb ik een wandeling van 5.5 km gemaakt. Op het terrein kwam ik langs deze prachtige "Kuhstall", die is ingericht als een feestzaal. 


In de velden rondom het slot kwam ik veel vogels tegen, waaronder een ooievaar, het mannetje van de bruine kiekendief en diverse torenvalkjes 


Lisdodde's


Boomwortels drukken deze zware betontegel gewoon omhoog. Uitkijken dus.


Vanuit Diedersdorf reed door het bos richting Blankenfelde. Prachtig al die bloesem aan de bomen.


Midden in het bos tussen Blankenfelde en Mahlow kwam ik een gedenkteken tegen met een vers bloemstuk. Op deze plek heeft het "Ausländerkrankenhaus" gestaan. Op 22 april 1945 werd het ziekenhuis voor dwangarbeiders bevrijd door het rode leger.


Op de plek van de ziekenhuisbarakken staan nu bomen.


Een klein deel van de fietsroute ging over de Berliner Mauerweg.


Alsof je door een tunnel moest fietsen.


Rondom Berlijn bloeien de koolzaadvelden volop


Klik hier voor details van de fiets- en wandelroute. Het gedeelte tussen km 6 en 11.5 is de wandeling rondom Schloss Diedersdorf.



In Restaurant am Mahlower See heb ik genoten van "Frischer Spargel von Diedersdorf mit Salzkartoffeln und Zarter Kochschinken".


Het trafostation voor het restaurant was toepasselijk beschilderd.


De zon verdwijnt in de Mahlower See

1 opmerking: