vrijdag 3 juli 2015

Rancune ?

Vanavond heb ik de raadsvergadering van Bellingwedde bezocht. De belangrijkste agendapunten waren de jaarstukken 2014, de voorjaarsnota 2015 en de perspectiefnota 2016. Helaas was het sympathieke SP raadslid Harm van der Laan afwezig en moest ik zijn boeiende inbreng missen.


Plaatselijk Belang Bellingwedde, de PvdA, VVD en het CDA lieten kritische geluiden horen over de kwaliteit van wegen, Synergon, de rotte kiezen en de gemeente Westerwolde. CDA fractievoorzitter Flip Klatter was te lang van stof en werd door burgemeester Janneke Snijder-Hazelhoff twee keer gewezen op zijn spreektijd. 
Sonja Schreuder van Westerwolde Lokaal bedankte iedereen voor hun inzet en had geen beschouwingen. 
Mary Neef van de SP hield een heel verhaal over Geert Mak, over de inkomens van directeuren in zieken- en verzorgingstehuizen, de inzet van zonne-energie en megastallen. 
Groenlinks fractievoorzitter Marja Bos was behoorlijk verbitterd. "De voorzitter torpedeert alle voorstellen van mijn zijde. communiceert slecht met de burgers en daar komt door wijziging van het reglement van orde alleen maar verslechtering in. Het college is goed in het doorknippen van lintjes en het geven van een startschot". 


Marja in de periode dat jij wethouder was deed het college zoiets niet ! Het is toch juist goed dat het college zich laat zien bij evenementen en daar heel benaderbaar is voor de bevolking. Ik zag wethouder Bart Huizing op de algemene vergadering van de dorpsraad, met nog enkele raadsleden. Daar hoor je wat er leeft in het dorp. 
Waar was jij ?


Uit de stukken bleek dat er er de afgelopen jaren minder toeristen kwamen, met name in de haven van Wedderveer. "Onderzoek naar het hoe en waarom is niet nodig" aldus SP fractievoorzitter Mary Neef. "Ik weet het zeker. De oorzaak is de proefboringen naar gas". Nu zijn ze daar deze week pas begonnen met de eerste aanzet.


De werkelijke reden dat er 26% minder mensen op vakantie gaan heeft te maken met de koopkracht van de mensen. Dit staat duidelijk te lezen in het Nibud rapport. Bovendien is er een vergrijzing van het vaartoerisme. 


Alle fracties stemden voor de raadsvoorstellen met uitzondering van Marja Bos van Groenlinks. Zij stemde overal tegen. Toen dacht ik even dat ze van de SP was en liet ik in mijn droom de twee logo's samenvloeien. Marja is een intelligente dame die haar stukken goed leest, Natuurlijk moet je als raadslid kritisch zijn daar is niets mis mee. Maar wil je in de politiek niet alléén voor de bühne iets doen maar resultaat bereiken dan is tact ook belangrijk. Ik denk dat het Marja ontbreekt aan tactiek of is het rancune voor het feit dat zij als wethouder het veld moest ruimen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten