maandag 29 juli 2013

Zomervakantie 2013 deel 8

28 juli
 
 
Na het Spektakel van Steenwijk de vakantie hervat binnen Nederland. Op camping It Wiid in Earnewâld vond een rustig plekje tegenover de jachthaven.

 
 Met de pont "Hin en Wer" van de camping naar het dorp.

 
Een Citroen Traction Avant uit 1957 is niet zuinig

 
Komt dat even goed uit dat ze in Earnewâld korting geven op brandstof.


Er stond een aardig briesje wind. Uitstekend weer op te zeilen.
 

Loop ik in Earnewâld een winkeltje binnen. Op de achtergrond hoor ik muziek van de Friese punkband Strawelte. Ze zingen "De mem fan Doutzen." Het lied gaat over een ervaring die zanger Foppe Land in 1984 had met een blonde schone op de zandpaden bij Eastermar. Zou deze mem toen zo'n bikini hebben gedragen ?


29 juli

 
Als eerste vanochtend een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum NP De Alde Feanen. Zie ik daar aan de wand een foto van oud wielrenner Germ van der Burg. Tegenwoordig is Germ districtshoofd van It Fryske Gea, waaronder NP De Alde Feanen valt.

 
Op hetzelfde terrein is ook het Fries Landbouw Museum gehuisvest.


Vervolgens ben ik begonnen aan de fietstocht en kwam in Earnewâld langs het Skûtsjemuseum
 
 
Daarna heb ik voor twee uur de fietstocht onderbroken en een elektrische sloep gehuurd.


Het "Oud geld", de families Brenninkmeijer en Philips, hebben/hadden in dit gebied een leuk vakantieverblijf. Ik moest hier mijn regenjas aan. Maar na een paar druppen was de regen weer over.

 
Maar het nieuwe geld weet er ook wel raad mee !
 
 
....... en natuurlijk ook in dit gebied heel veel bootjes.

 
Ik ga meer voor de natuur.

 
Ter hoogte van start/finish van de natuurijsklassieker "De 100 van Earnewâld" staat op een drijvend ponton het kunstwerk "Marathonriders Earnewâld". De drie afgebeelde mannen zijn Jeen Wester, Hilbert van der Duim en Jos Niesten. Het beeld is gemaakt door Hans Jouta, die zelf vier keer de Elfstedentocht heeft uitgereden. Na dat ik de boot met een 30% volle accu weer had ingeleverd vervolgde in mijn fietstocht door Fryslân.
 
 
't Wapen van Warten uit 1836 en de kerk uit 1780
 
 
 De groene Friese weiden met op de achtergrond de skyline van Leeuwarden.
 
 
Een 4 jaar oud bedrijfspand met woning aan de Garde Jagerswei 22 in Grou is te koop voor slechts 795.000 Euro.
 
 
Op het terras van het Broodcafé kijk ik - onder het genot van een lekkere boerenjongenstaart met slagroom en een kopje groene thee - de winkelstraat van Grou in.

 
Op het kerkhof van Nes staat een houten klokkenstoel met gezwenkte overhuiving. Het kerkhof staat op het terrein van een voormalig klooster. De klokkenstoel is een rijksmonument.

 
 De Earrebarre - de trots van Fryslân
 

Onderweg - even voorbij Nes - hoorde en zag ik twee brandweerauto's en een politiewagen. Even later zak ik rook in Aldeboarn. Het bleek te gaan om een dakbrand.


"Romsicht" is een uitkijktoren in de Jan Durks Polder. Deze toren is gebouwd op de plaats waar 50 jaar geleden boerderij Romsicht stond.
 
 
Dit beeld zag ik vanuit de vogelkijkhut Westersanning. Spelende paarden, een reebok, en heel veel watervogels.
 
 
Deze windmotor is voor het bemalen van de polder.


Klik hier voor de route


klik hier voor deel 1
klik hier voor deel 2
klik hier voor deel 3
klik hier voor deel 4
klik hier voor deel 5
klik hier voor deel 6
klik hier voor deel 7
klik hier voor deel 9 (slot)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten