dinsdag 16 juli 2013

Zomervakantie 2013 deel 2

15 juli

Drie jaar geleden ben ik in twee dagen de Bodensee rond gefietst. De Bodensee-Radweg kan worden gefietst met en zonder een rondje om de Untersee. Omdat ik het zonder deed, heb ik vandaag het resterende gedeelte nog even gefietst.
 
 
Onderweg naar Konstanz zag ik een reclamebord met Matthias Reim. De hele fietstocht zat zijn  hit uit 1990 "Verdammt, Ich Lieb Dich" in mijn hoofd.
 
 
De Rheintorturm in Konstanz. Even verderop ga je de grens over naar het Zwitserse gedeelte van de route.
 
 
Nabij Triboltingen is de lucht zwart van roofvogels.

 
Iets verderop zie ik uiteindelijk 23 stuks achter een ploegende boer aan. Deze rode wouwen, op zoek naar voer, vertoonden hetzelfde gedrag als de meeuwen bij ons. Jammer dat ik op de fiets geen telelens bij me had.
 
 
Een duidelijk verhaal lijkt mij !

 
Bij 30 graden moet je wel een terrasje pikken op het mooie Rathausplatz van Stein am Rhein.

 
Aan de Noordzijde van de Bodensee zitten veel fruittelers. Helaas waren de lekkere appels nog niet rijp.

 
De ooievaars op zoek naar voedsel in het natuurgebied de Hornspitze auf der Höri

 
Mooi ingezaaide akkerranden.

 
De Bodensee-radweg is een van de meest gefietste routes.
 
 
Klik hier voor de fiets ruim 82 km-lange fietsroute.
 
 
16 juli
 
 
Vandaag stond een bezoek aan Affenberg Salem op het programma. Rondom de ingang zit een grote kolonie ooievaars.
 
 
 In het bos zitten ongeveer 200 berberapen. Ze lopen vrij rond op een gebied van 20 hectare.
 
 
Voor dat je het park in mag krijg je een strenge instructie.


 Je mag ze voeren met popcorn dat door het park is verstrekt.
 
 
 Spelen, lief voor elkaar zijn en ruziemaken liggen in de apenwereld seconden van elkaar.
 
 
Dierverzorgster Felicitas Heilig vertelde tijdens het voeren over het park en de apen.
 
 
De jonge berberapen zitten aan het middagmaal. Soms krijg je niets omdat anderen je voor zijn.
 
 
In het park bevindt zich een grote vijver met zwanen, ganzen, meerkoeten, futen, karpers en eenden. Verder veel libellen en juffers. Maar deze groene kikker ging speciaal zitten voor de foto.
Na het bezoek aan Salem ben ik via de "Deutsche alpenstrasse" naar één van de mooiste gebieden van Duitsland gereden. Het gebied Allgäu.


Voor de komende twee nachten heb ik een plaatsje gevonden op wohnmobilstellplatz Oberstdorf. Deze camperplaats is gelegen aan de voet van de springschans.

 
Nog even een rondje door het centrum van Obertstdorf gemaakt en lekker zitten eten bij Sascha's Kachelofen. Veel winkels en bedrijfspanden zijn voorzien van muurschilderingen. Hierboven het pand van de Smid.
 

klik hier voor deel 1
klik hier voor deel 3
klik hier voor deel 4
klik hier voor deel 5
klik hier voor deel 6
klik hier voor deel 7
klik hier voor deel 8
klik hier voor deel 9 (slot)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten