donderdag 29 december 2011

Amsterdam in de kerstvakantie

De Hema heeft vandaag een treinkaartenactie. Voor 15,50 Euro ontvang je een NS dagkaart. Dus alle reden om daar gebruik van te maken. Doel: Amsterdam. Motto: Wil je echt iets zien dan moet je niets plannen, maar gewoon ergens uitstappen en gaan lopen op gevoel.


Via Winschoten met het boemeltje naar Groningen en vandaar met de Schipholtrein. In Duivendrecht overstappen richting Amsterdam CS. Halverwege bij Muiderpoort uitgestapt. Dan loop je direct de Dapperbuurt in. In de Dapperstraat was direct al de gezellige Dappermarkt. Een van de oudste markten van Amsterdam. Multiculti pur sang. Vervolgens linksaf over de Mauritskade. Dan kom je langs het Tropenmuseum, het ontleedkundig laboratorium en hoor ik al het eerste gekrijs van de halsbandparkieten die Mokum hebben veroverd.

De Mauritskade heeft ook een gezellig hofje met leuke geveltjes. Langs het Oosterpark en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis kom ik terecht bij Café Leentje aan de Wibautstraat. In dit oer-Amsterdams café even genieten van een lunch. Al viel het assortiment wat tegen. Daarna de Amstel oversteken en de Ceintuurbaan op langs het Sarphatipark.


Ter hoogte van perceel 416 is Henk Schiffmacher, met een grijze hoed op zijn hoofd, druk aan het werk. Ik heb wel cash geld bij mij, maar ben te bang voor de pijn en eerlijk gezegd hou ik ook niet van versieringen op mijn lijf. Dus trek ik maar aan Henk voorbij.

Vervolgens over de Roelof Hartstraat en Van Baerlestraat naar het Concertgebouw. Hier de weg overgestoken naar het museumplein en het Van Goghmuseum. Op het museumplein was een ijsbaan aangelegd.


De Hobbemakade over de Albert Cuypstraat in. Hier de markt maar overgeslagen. Waren we in de voorjaarsvakantie ook al over gelopen. Linksaf de Ferdinand Bolstraat in. We hadden zin in een stuk taart en gingen naar binnen bij Taart van m'n tante. Helaas zat de zaak vol. Een van de mannen achter dit bedrijf is Siemon de Jong. Beter bekend als Abel van het spraakmakend VPRO kinderprogramma Taarten van Abel.


Via de 1e Jacob van Campenstraat - vernoemd naar de beroemde architect van o.a. het Koninklijk Paleis op de Dam - richting Rijksmuseum, Diamant museum, Honthorststraat en PC Hoofdstraat. Helaas de creditcard thuis laten liggen. Jammer voor de omzet van Valentino, Louis Vuitton, Cartier, Gucci en Emporio Armani.


Vervolgens de brug over bij het Max Euweplein en het Hard Rockcafé. Een kijkje genomen bij de Mini Brand store aan het Leidseplein. Hier stond wel een heel bijzondere Mini cooper countryman. Voor iemand die een kleine - maar wel bijzondere - auto zoekt een aanrader. Aan de overkant, naast de Stadsschouwburg, was wederom een ijsbaan aangelegd. Het was een-en-al oranje. Mooi om al die kleintjes te zien schaatsen.


Langs de Korte Leidsedwarsstraat, de Leidsegracht kwam ik op de Keizersgracht bij het Huis Marseille. Een museum voor fotografie. Vervolgens rechtsaf de Huidenstraat in. Langs de Coffeeshops in de Heisteeg kwam ik bij het Lieverdje op het Spui. Het beeldje, gemaakt door Carel Kneulman is vooral bekend vanuit de Provo-tijd. Iets verderop stond een groepje straatartiesten.


Via het bronzen ruiterstandbeeld van koningin Wilhelmina op het Rokin, gemaakt door Theresia van der Pant naar de overdekte boekenmarkt in het Oudemanhuispoort. Van hier uit linksaf over de Kloveniersburgwal. Op dit moment speelt Freek de Jonge daar in het Compagnietheather zijn Oudejaarsvoorstelling Lone wolf. Via de Oude Hoogstraat kom ik terecht op de Oudezijds Achterburgwal. Hier hebben ze om 3 uur in de middag de kerstverlichting al aan. Het riekt daar naar wietlucht en naar uitbuiting van Oost-Europese vrouwen.


Door de Lange Niezel, de Warmoesstraat, de Oudebrugsteeg en het Damrak kom ik op het Beursplein. Tussen het geld - de Beurs van Berlage en de Bijenkorf staan nog enkele tentjes van de Occupy.  Vervolgens langs het Nationaal monument op de Dam, Madame Tussauds, het Koninklijk Paleis en de Nieuwendijk met zijn standaard winkels, zoals je die in iedere stad kan tegenkomen naar een Steakhous Gringo op de Nieuwendijk. Met een volle buik begon ik aan de terugreis. In de spits wel te verstaan. Tot Amersfoort had ik een staanplaats. Daarna mocht ik gaan zitten. Al met al weer nieuwe dingen ontdekt. Op naar een volgende keer.

Klik hier voor de gelopen route

Geen opmerkingen:

Een reactie posten