vrijdag 4 oktober 2024

Anton Pieck museum

 

Ik heb vandaag in Hanzestad Hattem - sinds 37.5 jaar - het Anton Pieck Museum bezocht. Toen was het museum nog maar 2.5 jaar geopend. Op 6 september jongstleden was het 40 jarig jubileum van het museum. 

Vandaag was ik daar als bezoeker. Toen was ik daar voor mijn werk als reporter van het Radio Noord programma Sloaperstil. Kunstschilder Geert Schreuder uit Onstwedde was 2.5 jaar na de opening de 100.000 ste bezoeker en werd door Anton Pieck en burgemeester Wout Ausma in het zonnetje gezet. Ausma - geboren in 't Zandt was van 1963 - 1981 burgemeester van Leens. Daarna werd hij tot 1993 burgemeester van Hattem. Zijn toespraak tot Geert deed de burgemeester op mijn verzoek in het "Grunnegs".

Klik hier voor mijn interview met Anton Pieck, Wout Ausma en Geert Schreuder.


Hieronder een paar werken van Anton Pieck die in het museum hangen.


De Teut te Amersfoort.


Hofje in Leiden.


Monnickendam - een ingekleurde tekening voor een kalender met op de voorgrond scharenslijper Jan de Haen.


De haven van Monnickendam.


Anton Pieck illustreerde de sprookjes van 1001 Nacht. Hierboven één van platen.


De originele werkhoek van Anton Pieck is ondergebracht in het museum.

In het museum was ook een wisselexpositie met werk uit de serie Opa Jan van Marius van Dokkum.

Marius heeft een eigen museum in Harderwijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten