zaterdag 6 april 2024

Bernice - een flashback


Tijdens mijn rondje door de natuur zag ik tussen Vlagtwedde en Onstwedde een dame - voor regionale begrippen - uitzonderlijk hard lopen. Met 80 km/uur zag ik niet zo vlug wie dat was. Als oud loopgroeptrainer was ik erg nieuwsgierig, keerde mijn auto en koos een positie in een droge sloot. 


Ze liep niet alleen hard maar vooral ook heel mooi. Ze kwam mij bekend voor. Ik had haar al vaker voor de camera gehad. Daarover later meer.
 

Bij aankomst in Onstwedde verwisselde ze de oranje schoenen voor groene schoenen en gingen de oranje schoenen (naar ik nu weet) bij oma Lena Boltjes in de fietstas.


Deze atlete is Bernice Meijer. Zij is in training voor de marathon van Rotterdam. Haar eerste. Ze heeft vandaag o.a. getest op welke schoenen ze volgende week gaat lopen. 

De marathon van Rotterdam komt zondag 14 april natuurlijk live op TV. Om 9.50 uur begint Studio Sport op NPO 1. Dan zal de 78 jarige Lee Towers voor de laatste keer "You Never Walk Alone" zingen. De atleten gaan om 10 uur van start. 

Wil je Bernice tijdens de marathon volgen ? Download dan de app NN marathon Rotterdam. Bernice loopt met startnummer F1048.


Bernice in actie tijdens de 4 Mijl van Groningen in 2022. Ze liep de 4 Mijl in 22.03.


De laatste keer dat ik haar op de foto had gezet was tijdens de RUN van Winschoten in 2023. Daar liep ze met het winnende team Fast en Furious de 10 x 10 estafette.


Denkend aan Bernice kreeg ik een flashback.

Het was op een zonnige zaterdagmiddag tijdens de RUN van Winschoten. Om precies te zijn op 10 september 2016 om 16.20 uur. Ik zat als sportfotograaf achterop de persmotor en volgde de 100 km wedstrijd op de voet. Het was deze keer niet meervoudig winnaar Daniel Orálek die op kop liep maar Pascal van Norden uit Gouda. Nabij de Klinker in Winschoten had Pascal 89.5 km gelopen en naderde Daniel die op dat moment 79.5 km had gelopen. Als sportfotograaf wilde ik het moment vastleggen waarop de nieuwe winnaar de oude winnaar een ronde zou lappen. Voor mij altijd een historisch momentje. Maar thuis op mijn computerscherm zag ik iets wat deze "historische foto" voor mij wel heel bijzonder maakte. 

Tijdens de RUN wordt ook altijd een estafette gehouden waarbij 10 atleten 10 km moeten afleggen. Ze lopen - behoudens de start- en finishzone - over hetzelfde parcours. Wat wil nu het geval. Op 10 september 2016 om 16.20 uur heeft Bernice Meijer 9.5 van de 10 km gelopen. Zij spurt de beide heren voorbij. Pascal en Daniel hadden even geen oog voor elkaar maar van de verschijning naast hun. 

Tja zelfs na 6 uur en 20 minuten hardlopen blijven het kerels hè !


UPDATE 14-04-2024

Bernice heeft vandaag haar 1e marathon gelopen in 2.47.27. Ze heeft de race wel heel vlak gelopen met een geweldige eindspurt. Ze liep op de groene schoentjes.


Ze werd 12e dame bij het NK.


De oranje lijn geeft aan hoe een gemiddelde deelnemer de marathon loopt. De groene lijn laat zien dat Bernice heel vlak loopt en na 40 km nog behoorlijk weet te versnellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten