vrijdag 17 september 2021

Westerborkpad Echten - Tiendeveen

 

De Plaggenhut van Echten was het beginpunt van mijn Westerborkpad etappe van Echten naar Tiendeveen.




Huis te Echten 


In de tuin van Huis te Echten staan twee antieke zonnewijzers uit ca. 1735.


Hier loop je bij Echten van de gemeente De Wolden de gemeente Hoogeveen binnen. Het wapen van Hoogeveen is toegekend op 10 november 1819 en symboliseert met turf en honing de inkomstenbronnen van Hoogeveen in die tijd.


Op 11 september 1883 zette Vincent van Gogh in Hoogeveen zijn eerste voetstappen op Drentse bodem. Hij verbleef een maand op de Toldijk (nu Pesserstraat 24) voor 1 gulden per dag.


De aanlegsteiger van HRV De Compagnie in de Hoogeveense Vaart bij Echten.


Ter hoogte van perceel Nijstad in Hoogeveen staat een gedenksteen. Jammer dat ze op de steen niet hebben vermeld dat de 13 onderduikers allen de oorlog hebben overleefd.


De Roelof van Echtensluis bij Hoogeveen is bewaard als herinnering aan de ontstaansgeschiedenis van Hoogeveen.


StreetArt


Het Molukse monument in Hoogeveen is gemaakt door Onno en Wessel de Ruijter.


Op de nieuwe begraafplaats in Hoogeveen staat dit beeld van Wessel Bezemer met daarnaast de songtekst Schilderij van Guus Meeuwis.

Er is dit jaar een hele hoop gebeurt 
Iets of iemand hebben stukjes van mijn leven ingekleurd 
Het leven is soms net een schilderij 
Als voorbeeld geld het schilderij van mij 

Ik weet niet wie de allereerste schets maakt 
Je ouders, het toeval of het lot 
Of hij want zijn ouders hadden een ezel 
Met andere woorden de rechterhand van god 
Maar je ouders zijn de eerste die gaan schilderen 
Voorzichtig rood en later geel en groen 
Omdat als je leerling bent geworden 
Tot hun spijt steeds meer zelf wil gaan doen 
Het leven is soms net een schilderij 
De tijd verstrijkt er steeds een kleurtje bij 

En dan gaan zich er anderen mee bemoeien 
Je vrienden, ze mengen in 't café 
Van alles door elkaar, het is een zooitje 
Maar de mooiste neem je heel je leven mee 
En de vrouwen die hun streken achterlieten 
Veel te veel en veel te blauw ook bovendien 
Ze zijn nu lucht, maar dat was ooit wel anders 
Een zee van tranen en geen horizon te zien 
Het leven is soms net een schilderij 
De tijd verstrijkt er steeds een kleurtje bij 

En dan kom jij en je geeft me perspectief 
En het alle diepste komt bij mij naar boven 
Nog nooit had ik een vrouw zo lief 
Met jou erbij begon ik te geloven
Dat het ooit nog wat kon worden met dat schilderij van mij 
Want nog steeds als jij me even aanraakt 
Krijg ik een warme kleur erbij 
Het leven is soms net een schilderij 
De tijd verstrijkt er steeds een kleurtje bij 

En als ik later sterf en er ontbreekt hier en daar wat verf 
Maak me dan niet zwart, geef me een plaatsje in de kamer van je hart


Op deze rij lagen een aantal graven van van jonge mannen die op 10 april 1945 nabij spier zijn gedood door de Duitse bezetter. Eén van hun Haijo Wubs viel mij in het bijzonder op omdat het een Onstwedde naam is. Daarover later meer.


Op de nieuwe begraafplaats zag ik een opmerkelijk graf. Zowel de achternaam van de overledene als de zerk deden mij aan Piet Mondriaan denken.


Het Joodsmonument, gemaakt door Wim van den Hoek, staat nabij de ingang van de Israëlische begraafplaats.


De voormalige synagoge aan de Schutstraat in Hoogeveen is sinds 1996 in gebruik als kerk van de Babtisten Gemeente De Schutse.


Ik kwam in Hoogeveen twee rijksmonumenten tegenover elkaar tegen. Het "Huis met puntgevel" en het "Huis met duivengaten". Beide panden zijn gebouwd in de 18e eeuw.


Het varen was mijn ambt
Op het water moest ik bouwen
Wij konden volk en schip
aan god den heer vertrouwen

Deze spreuk staat op de sokkel van het Schippersmonument. Het standbeeld is gemaakt door Arie Teeuwisse.


Bijzonder bankje in de tuin.


Stellingmolen De Zwaluw in Hoogeveen is gebouwd in 1834.


De oude Joodse begraafplaats werd in 1731 in gebruik genomen en is 100 jaar in gebruik geweest. Op deze begraafplaats staan nog 2 zerken.


De voormalige Huishoud - en industrieschool uit 1917 aan de Pesserstraat.


Iets verder - op nr 24 - zien we de woning waar Vincent van Gogh in 1883 een maand verbleef. Op de voorgevel zit een gedenksteen en een bord.


Het Spaarbankbos werd in 1890 als belegging door de Spaarbank uit Hoogeveen verkocht. Later kwam het in handen van de gemeente Hoogeveen en in 2013 werd het overgedragen aan Het Drentse Landschap. 


Het executiemonument in het Spaarbankbos bij Fluitenberg.


Diverse paddenstoelen zijn gek op deze boomstam.


Aan de Wijsterseweg nabij Spier staat een executiemonument. Het monument heeft betrekking op de slachtoffers van een wraakactie van de Duitsers aangaande Operatie Amherst.


Op de gedenksteen staat o.a. de naam van Haijo Wubs. Verzetsman Haijo werd geboren op 10 januari 1918 te Nieuwe Pekela. Hij was administrateur en woonde in de gemeente Hoogeveen. Hij was verloofd met L. Thijs. Op 11 april 1945 hij dood gevonden. Mogelijk door de Duitsers bij een vluchtpoging doodgeschoten. Hij ligt begraven op de Nieuwe gemeentelijke begraafplaats te Hoogeveen.


Een B&B in het Buurtschap Siberië en een zorgboerderij Achter de bos. Bij ons staan ze achter HET bos. (zal wel Drents zijn 😋)


Klik hier voor details van de 20.3 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten