dinsdag 12 januari 2021

Rondje Ter Borg

Vandaag heb ik een wandeling van 13,6 rondom Sellingen gemaakt.


De start was bij het gemeentehuis


Nieuwe natuur achter het gemeentehuis. 


De Ruiten Aa is de ader van Westerwolde.


Diverse wandelingen starten bij de Noordmee aan de Dennenweg.
 

Ook dood hout in het water heeft zo zijn functie in de natuur. Bijvoorbeeld als leefgebied voor vissen en insecten of als uitkijkpost voor de ijsvogel.


Eén van de drie meertjes in het natuurgebied Ter Borg.


Op de heide van Ter Borg loop een kudde schapen van neef Freerk.


De Schotse hooglanders hadden middagpauze.


De oude melkfabriek van Laude.


Op de Pingo in het natuurgebied De Poststruiken hebben ze water laten lopen. Hierdoor heeft Sellingen, op deze cirkelvormige laagte uit de ijstijd, de mooiste ijsbaan van Nederland.


Het fietspad lang de Ruiten Aa kanaal.


De Zuid Es


Langs de Holle Beetse Vennekampen kom ik weer in Sellingen aan.


In het dorps sprak Marianne Thieme op 12 november 2017 de bevolking toe. Dit resulteerde in een zetel in de raad van Westerwolde. Zo'n windroos is dan best gedurfd in dit gebied.


De kerk van Sellingen is in het begin van de 14e eeuw gebouwd. Opmerkelijk zijn de holle en bolle dakpannen (monniken en nonnen genoemd).

Ik kreeg als beloning geen medaille dus heb ik mij zelf maar getrakteerd op een stukje oude kaas van Jan Meijering.


Klik hier voor details van de 13,6 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten