vrijdag 17 april 2020

Stroomstoring Boiler


Vandaag heb ik - om fit te blijven in Coronatijd - een lange wandeling gemaakt. Op de begraafplaats in Wedde kwam ik een opmerkelijke houten grafzerk tegen. Op de zerk staat de Noordertoren ook wel Buitentoren van Schiermonnikoog afgebeeld. Er staat verder niets op te lezen.

Wel weet ik inmiddels dat hier een mevrouw uit Veelerveen ligt begraven. Zij overleed in mei 2019. Na een herdenkingsbijeenkomst op 11 mei 2019 in het voormalig kerkje in Veelerveen reden twee wagens met paarden er voor van Veelerveen naar Wedde. Op de 1e wagen de kist en op de 2e wagen het gevolg.
Waarom geen naam op de zerk, waarom de vuurtoren, wie heeft het geschilderd. Allemaal vragen waarop ik voor mijn wandelingen graag een antwoord wil hebben.


In Holte kwam ik neef Freerk van der Burg tegen. Hij was bij een klant de bomen aan het snoeien.


Vervolgens ging de wandeling langs Stobke.


Na ruim een uur was ik in Onstwedde.


Via het park wilde ik over de sloot even met mijn ouders spreken. Je moet immers voldoende afstand houden. Maar dat liep allemaal anders. Een deel van het stroom was uitgevallen. Pa - hij wordt zondag 91 - was vroeger elektricien dus had hij alle stekkers uit het stopcontact gehaald en alle lampen er uitgedraaid en nog klapte de aardlekschakelaar direct weer uit. Ja dan moet je toch hulp bieden. Uiteindelijk heb ik de boosdoener gevonden. Onder het aanrecht zit een keukenboiler ingebouwd. Toen ik die van het stroom had functioneerde de rest weer. Gelukkig hoeven mijn ouders niet meer in het donker zitten. Die boiler kan na coronatijd wel worden vervangen.


Vervolgens ging de route langs de Juffertoren.


Overal waar je keek waren akkerbouwers/loonwerkers actief.


In Holte ligt een Stolperstein voor Harm Wessels. Aan de trouwplannen van Harm en zijn verloofde Harmke Knolhoff kwam op 1 mei 1943 abrupt een einde.


Klik hier voor details van de 7,3 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten