woensdag 6 februari 2019

Windmolen motie


Tijdens de raadsvergadering van Westerwolde werden vanavond hoofdzakelijk afhamerpunten behandeld. De meeste tijd ging zitten in onderstaande motie van de Partij van de Arbeid. De motie "vreemd aan de orde van de dag" werd ingebracht door fractievoorzitter Stienus Melis.


De motie vraagt aan de raad van de gemeente Westerwolde om een afwijzend standpunt in te nemen tegen grote windmolens in Westerwolde. Van de 5 PvdA raadsleden waren slechts 3 aanwezig.


Burgemeester Jaap Velema: "Wie mag ik het woord geven ?"


Pieter Dinkla (VVD): "Voorzitter ik trek mij terug uit de raadsvergadering. Ik ben belanghebbende."


René Kriek (GroenLinks): "De heer Melis zegt dat er onvoldoende draagvlak is, dat het veel maatschappelijke onrust en verdeeldheid veroorzaakt en waarom een ashoogte van 15 meter ? Ik vind de argumentering van de heer Melis niet professioneel. "


Herma Hemmen (CDA): "Ik begrijp de heer Melis ook niet. Dan wilt u ook nog hoofdelijke stemming. Wij laten ons niet uitlokken".


Klaas Buigel (VVD): "Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Het is nu veel te vroeg om een besluit te nemen."

Ook coalitiepartij gemeentebelangen vond de motie voorbarig. Namens het college liet wethouder Harrie Brunen kort en krachtig weten: "Wij ontraden de motie."

Uiteindelijk werd er hoofdelijk gestemd. Naast de 3 PvdA raadsleden was alleen Edith van der Horst (Partij voor de Dieren) voor de motie.

Het bedrijf Solarfields wil in de Lethe een windmolenpark realiseren. Dat één van de ondertekenaars van de motie daar woont zal vast géén rol spelen.

......en .... dat hoofdelijk stemmen .... ?
Een test om te kijken of coalitiepartner gemeentebelangen nog wel één blok weet te vormen ?
Het was duidelijk Hendrik Klap had deze keer zijn kikkers allemaal in de kruiwagen.


Jantinus Schoenmaker volgde op de publieke tribune deze discussie met veel plezier. Jantinus vertrouwde mij toe dat hij iedere raadsvergadering zal volgen met een gemeente Vlagtwedde cap op. "Net zolang tot dat ze mij een Westerwolde cap geven."
Ja, zo vasthoudend is onze "Swiebertje" wel 😅


1 opmerking: