zondag 11 juni 2017

Rondje Orvelte

Vandaag heb ik vanaf de camping een fietstocht gemaakt door de omgeving. Onderweg kom je dan natuurlijk weer van alles tegen.


De leden van Klootschietvereniging De doorzetter uit Nieuw-Balinge waren er al vroeg bij.


Wildtunnel onder het fietspad voor amfibieën en reptielen.


Eén van de vele groepjes wielrenner die deelnamen aan de Egberts Classic.


Die Drenten weten wat recycling is en de honing is volgens een dorpsbewoonster van uitzonderlijke kwaliteit.


In Meppen staat een authentieke timmerwerkplaats en houtzagerij.


Kunstenaarsdorp Zweeloo organiseert ook voor naburige dorpen de Brinken expositie. Op de Brink in Aalden staat een paneel met een "Landschap te Aalden", een olieverfschilderij van Claas Hendrik Meiners (1819-1894)


Een Noord Hollandse Blauwe


Rondom Aalden en Zweeloo loopt een Dichtersroute. Op diverse plaatsen staan gedichten bij de weg, waaronder dit gedicht van Willem Koopmans.

Bestemming

Ik weet dat ik dit eerder heb gezien
de door de tijd belaagde boerenhoeven
die samenscholen in het groen en toeven
in harmonie van een oud stramien

dit is het wat ik altijd heb gewild
een plek om samen thuis te komen
met jou de lieve uren te verdromen
sfeer van tederheid zo heel verstild

 zal her er zijn als ik vertrokken ben
naar een bestemming die ik nog niet ken


Een rotte kies in Aalden heeft plaats gemaakt voor Food Basics. Dit ging niet zonder slag of stoot. Een dorpsbewoner procedeerde tot de Raad van State. Hij werd in het ongelijk gesteld. Het bedrijf ontwikkelt het voedsel van de toekomst.


Actiecomité Drents op Stee heeft het plaatsnaambord Zweeloo veranderd in Zweel. De groep wil net als in Friesland de plaatsnaam in de streektaal. Zou dan oorspronkelijke schrijfwijze Sweel dan ook niet mooier zijn ?


Op het ooievaarsnest van Landal Aelderholt zitten 3 jonge ooievaars.


Eén van de mooie boerderijen in Museumdorp Orvelte


Binnen in een boerderij waren oude tegeltjes te koop en achter op het erf tuinplanten.


Het merk Exota is twee jaar gelden opnieuw op de markt gebracht. Het programma De Ombudsman liet begin jaren 70 zien dat de glazen flessen gevaarlijk waren. Dit betekende het einde van Exota.


Het viel mij op dat er meerdere panden leeg stonden in Orvelte. Ook vond ik het minder druk als een paar jaar geleden. Is het publiek Orvelte moe ?


Witteveen is finalist in de landelijke dorpsvernieuwingsprijs 2017.


Midden in het bos bij Witteveen ligt een begraafplaats. Hier wordt je letterlijk teruggegeven aan de natuur.


Ik sla de picknick maar over.


Wat is een goudwesp toch mooi.


Klik hier voor details van de 44 km lange fietsroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten