zondag 17 februari 2013

rondje Wollinghuizen - Weende

 
Vandaag begon ik mijn wandeling in Wollinghuizen. Van hieruit liep ik over de "Ronde akkers" en langs de meanderende Ruiten Aa naar Weende. 
 
 
In de bocht in Weende staat Erve Liefstingh. Hier woonde vroeger boer De Ruiter. Hij heeft jaren lang de aanleg van het fietspad tegen gehouden.


Dood hout in de bossen op de Doene Es is een eldorado voor insecten, paddestoelen en mossen


Het open landschap van het Ellersinghuizerveld zoals dat er ook rond 1850 moet hebben uitgezien.


Op de achtergrond het Liefstinghbroek. Het oudste bos van de provincie Groningen.

 
Zo ziet zo'n gevaarlijke bereklauw er wel onschuldig uit.

 
Voor het broedseizoen is het druk met het vellen van houtopstanden .

 
In het Weenderveld ligt het Winschoterbos. Links van het fietspad een perceel naaldbomen en rechts loofbomen.
 
 
In het gebied staan ook meerdere kleine houtopstanden.

 
Vanaf het Winschoterbos vervolgde ik mijn weg langs het Weenderkanaal in de richting Weende.

 
Een wandeling door Westerwolde zonder reewild is voor mij bijna onmogelijk. Tijdens de wandeling zag ik er in totaal 12 stuks.

 
In de bossingel langs het Weenderkanaal stikt het van de staartmezen.
 
 
In de buurt van de Spinberg kan je de Weenderstraat oversteken en via het weiland kom je weer bij de Ruiten Aa. Het is mij niet duidelijk waarom Natuurmonumenten steeds Ruiten A schrijft. In 1665 was de Bisschop van Münster (Bommen Berend) Westerwolde binnen gevallen. Bij de Spinberg vond toen de Slag bij Jipsinghuizen plaats.

 
Zou oud staatsecretaris Henk Bleker hier schrijven aan zijn boek over Italië en Berlusconi ?
 
 
De laatste 500 meter liep ik over het fietspad gelegen langs de Wollinghuizerweg. Voorheen lag op de plaats van het fietspad de trambaan van "Ol Graitje".


Klik hier voor de 11,5 km gelopen route

Geen opmerkingen:

Een reactie posten