zondag 16 december 2012

GEEN KOFFIE MET GEBAK

Traditiegetrouw werd in de vestingplaats Bourtange weer een kerstmarkt gehouden. Het publiek was rijkelijk aanwezig. Ook veel Duitsers vonden de weg naar deze sfeervolle kerstmarkt.
 
 
In boerderijwinkel De Sikkepit waren spulletjes te koop uit grootmoederstijd. 
 
 
De kraampjes bevonden zich op en nabij het Marktplein.


Naast bier en braadworst ook de mooiste vogelhokjes

 
Op de markt was natuurlijk veel te eten en te drinken. Mijn interesse ging meer uit naar Martin Bank van Valkenier Griffon. Hij demonstreerde zijn roofvogels aan het publiek. Op zijn arm zit een slechtvalk, die volgens zijn zeggen een duikvlucht kan maken van rond de 300 km/uur.

 
Deze woestijnbuizerd reageert op een toekijkende Friese stabij.

 
Hier vertelt Martin over Pino, een Europese Oehoe met een spanwijdte van 170 cm.
 
 
Naast valkenier is Martin ook fretteur. Met behulp van een fret en een buidel (netje) vangt hij konijnen op begraafplaatsen.


Op de kerstmarkt waren ook muzikanten en buitenaardse wezens.


Deze imker het HET product om de wintermaanden door te komen. Lekker voor in de thee of in een mok warme melk !


 Vreemd volk af en toe !
 

In de hervormde kerk werden kerstliederen ten gehore gebracht.
 

Na de wandeling over de kerstmarkt ging ik rond 15.00 uur restaurant ’s Lands Huys naar binnen. Er was nog een tafeltje vrij en binnen 1 minuut kwam een jonge dame de bestelling opnemen. Graag twee keer koffie met gebak. “Ik heb appelgebak, kwarkgebak en kersengebak”. Doe maar twee keer kersengebak met slagroom. Na 10 munten kwam een echtpaar uit Borger aanschuiven. Binnen 5 minuten hadden zij een kop warme chocolademelk met slagroom.
Ik vroeg aan de serveerster of ze ons waren vergeten. Nee hoor. Ze hadden het gewoon erg druk. Na 10 minuten kwam ze weer langs met de mededeling dat er toch iets fout was gegaan. Weer 10 minuten later zag ze dat er nog niets op tafel stond en zij dat het zo in orde zou komen. Uiteindelijk kwam na 45 minuten een collega van haar langs met de mededeling “Ik heb nog maar één kwarkgebak”.  Ze hadden nog wel appel- en kersengebak. Mijn besluit stond vast. Ik ga thuis maar gewoon een kopje thee drinken met een kerstkransje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten