zondag 4 november 2012

Lammert Wienhols

 
Vandaag een wandeling van 10 km gemaakt rondom Onstwedde. Het bord is geen visitekaartje. Ik heb daarom FB-vriend Jan Willem van der Kolk, wethouder van de gemeente Stadskanaal direct maar even geïnformeerd. Hij liet per omgaande weten dat hij het aan de betrokken afdeling zal doorgeven. Dus komt het binnenkort vast wel goed !  

 
Ik ben opgegroeid in de Dorpsstraat. In het vervallen pand op de achtergrond woonde vroeger kapper Nico Langerhuizen. Door het kleine groene luikje kochten wij vroeger onze Okay-ijsjes.
 
 
De eerste twee foto's geven een vervallen Onstwedde weer. Maar zo erg is het verder niet in Onstwedde hoor !

 
Dorpsstraat 63 is het huis waar ik ben groot gebracht. We woonden daar met drie gezinnen. In het voorste gedeelte ons gezin. In het middelste gedeelte opa en oma Wilts en achterin woonde Geert Lutjeboer met zijn vrouw. De Lutjeboers hadden allemaal een bijnaam in Onstwedde. Geert werd Geert Pik genoemd. Pik slaat op uitpikken bij de turfgraverij.
Later gingen we wonen aan de Jabbingelaan. Rond 1980 ging ik in Vlagtwedde wonen en was "De Onstwedder" die ik het meest tegen kwam Lammert "Wienhols" (Wijnholds), met zijn rode pretoogjes en eeuwige glimlach. Hij was altijd gekleed als een oud boertje op klompen en stond altijd te liften richting Vlagtwedde. Als je hem een lift gaf zei hij steevast: "Kenst mie zeker wel even wieder brengen hè. Even noar Hoesman in Neurhede".

 
Iets verder achterin (richting Holte) de Dorpsstraat is een bosje. Wij noemden dat het "Mieghommeltjebos" In dit bos stond vroeger de "schoetjefebriek" van Hartsuiker, een echte BB-toren en een muziekkoepel. Later was dit ons speelbos. We maakten daar hutten en een fietscrossbaan. De twee bomen aan weerszijden van de foto was het doel en het open stuk was het voetbalveldje.

 
Van het "Mieghommeltjebos" vervolgde ik mijn weg naar het Dr. Hommesbos. Dr. Hommes was een chirurg van het Sint Lukasziekenhuis in Winschoten. Hij was eigenaar van het bos en had hierin een zomerhuisje. Thans is dit bos in handen van het Groninger Landschap. Rondom het bos zijn veel bramenstruiken.

 
Onderweg naar Tange (zandrug) kwam ik op de Nieuwlandsweg Frits van der Heide met zijn Jack Russel tegen. Frits was in de Dorpsstraat onze buurman en reed als chauffeur op een cementauto van OGB, de Oost Groninger Betonmortelcentrale in Winschoten.
 
 
Een nieuwsgierige pony aan de Duinweg 


Het Geert Schreuderbos op d'Eske. De foto is een beetje in Geert zijn stijl. Grote luchten.


In De Hörn kwam ik langs een Grolschbordje met "Slaait nhoes" er op. Achter de hoge heg zit het museum restaurant van Geert en Mannie Nieuwenhuis. Bij Onstwedde en Westerwolde vind ik deze benaming niet goed passen. Ik heb daarover een jaar of 15 geleden een verhandeling geschreven in het Westerwolds. Dus met AO in plaats van OA. Klik hier voor deze verhandeling.

 
Op de Brink zit bouwkundig ontwerpbureau Wilzing in mijn oude gymnastieklokaal. Hier stonk het altijd naar pis. In het gebouw was voor de rijke Onstwedders ook het badhuis gevestigd.

 
Voor het eerst in mijn leven ben ik de begraafplaats naast de Juffertoren opgelopen. De Juffertoren stamt uit de 14e eeuw. Volgens de volksverhalen waren er schatrijke 3 juffers die er driftig op los leefden en handelden in strijd met de zeden. Ze kwamen tot bekering en hebben als boetedoening ieder een toren gebouwd.  De andere twee torens werden gebouwd in Schildwolde en Holwierde. Die van Holwierde is er niet meer.  Opvallend aan de torens is de gemetselde spits.

 
Op de begraafplaats kwam ik het graf tegen van Lammert "Wienhols" die ik vroeger een lift gaf.  Heel even dacht ik: Zou hij daar liggen - zoals hij was - met klompen aan ?
 
 
klik hier voor de route
 

1 opmerking:

  1. net je blog gelezen over Onstwedde en over Lammert Wijnholds voor mij oom Lammert mooi geschreven, bedankt!
    groet Hennie Huls

    BeantwoordenVerwijderen