zondag 5 augustus 2012

Vakantie Wienerwald 2012 - deel 4

2 augustus - Vandaag stond in het teken van de Donau tussen de plaatsen Melk en Krems. Ik ben met de auto naar het plaatsje Melk gereden. Hier staat een prachtig Benedictijnenabdij. In de Alt-Stadt het boekje "Donau-Radweg Teil 2 Von Passau nach Wien" gekocht. Vanuit Melk ging ik met de fiets over de Donaubrücke naar Emmersdorf, gelegen aan de noordelijke zijde van de Donau. Via Grimsing, Aggsbach-Markt, Willendorf, Schwallenbach, Spitz, St Michael, Weissenkirchen, Dürnstein en Stein kwam ik in Krems terecht. De eindbestemming van mijn fietstocht. Onderweg langs de kronkelende Donau kwam je veel oude bouwwerken tegen.


Het "Schloss Spitz" ligt tussen de wijnbergen


De Wehrkirche (uit 987) in St. Michael


De Donau bij Weissenkirchen. In het dorp bij Konditorei Elisabeth even een welverdiende tosti gehad.


De Engelse koning Richard Leeuwhart (1157-1199), ook wel Richard I genoemd met zijn vertrouweling Blondel de Nesle. Richard was een vechtjas maar ook een troubadour en dichter net als Blondel.


In Krems liep ik Eva Glawischnig tegen het lijf. Ze was met Die Grünen op Sommertour in de haven van Krems.


Krems is één van de oudste steden van Oostenrijk, met een oude stadsmuur en diverse poorten, waaronder de Steinertor.


Oude delen van de stadsmuur van Krems werden samengesmolten met een modern winkelcentrum.
Ik ging vanuit Krems met de MS Austria, een boot van rederij Brandner, over de Donau terug naar Melk.


De blauwwitte toren van de Stifskirche in Dürnstein.


In een stromende rivier geeft zo'n duwbak een aardige golfslag.


Aan boord van MS Austria kreeg ik "Schweinefilet im Speckmantel mit gebackenen Schupfnudeln und gebratenem Gemüse" opgediend.


Het Schloss Schönbühel stamt uit de twaalfde eeuw en ligt op een 40 meter hoge rots. Met zijn imposante torens een verdedigingswerk van formaat.


3 augustus - Op een folder stond:  "Der Naschmarkt - der Bauch Wiens". Dus tijd voor een bezoek aan de belangrijkste fruit- en groentemarkt van Wenen.


Naast deze reuzetomaten vond je er een tal aan exotische groenten en fruit. Maar ook uitstekende sapbarren. Hier heb ik een heerlijk honing-meloensapje gedronken.


Waar inkopende mensen zijn valt voor een bedelaar nog een kleinood te halen.


Ik heb altijd gedacht dat Klasse A het beste was. Maar de bovenste is volgens mij rijp voor de groene kliko.


Na de markt heb ik een bezoek gebracht aan de grootste winkelstraat van Oostenrijk, de Mariahilferstrasse. Bij Freiraum en kannetje thee met Freiraumtorte. Ik zag hier iemand met een heel bijzondere fiets rondrijden. Dit is een Pedersen fiets. De Deen Mikael Pedersen heeft in 1893 octrooi aangevraagd op zijn ontwerp. In 1978 werd dit model herondekt. In Nederland is zelfs een Pedersen Genootschap.


Op verzoek van de dames heb ik hun voor het Parlament op de foto gezet. Vervolgens "Steffl" beklommen. Dat is de bijnaam van de 137 meter hoge toren van de Stephansdom. De klim gaat via een smal trapgat met 343 treden. Elkaar passeren gaat wel, maar is lastig.


Er geldt in Oostenrijk een aanlijn- en muilkorfplicht in openbare gelegenheden en in het openbaar vervoer. Na een drukke dag bij restaurant Morris in Wenen Schweinemedaillons gegeten.


4 augustus - Alweer mijn laatste vakantiedag in Oostenrijk. Deze dag heb ik doorgebracht in Wenen.


Nee. Hierboven staat niet de East Side Gallery van Berlijn afgebeeld, maar het "Kunstproject an der Mauer" Het gaat om kunst op een lange blinde muur van enkele honderden meters in de Argentinierstrasse.


Het Schloss Belvedere is een barok paleis dat door Johann Lukas von Hilbrandt werd ontworpen. Ook hier net als bij Schönbrunn veel Japanners.
In Wenen zijn heel veel musea. Mijn keuze viel vandaag op het Technisches Museum.Het is een mooi gevarieerd en goed onderhouden museum, die veel gebruik maakt van multimedia. De interactieve spelletjes geven meer inzicht in de techniek. Dus ook voor kinderen een genot om hier te zijn.


Een Philishave van mijn leeftijd.


Een Puch 250 S4, bouwjaar 1940. Klik hier voor meer technische gegevens.


In het museum staat een "Turbine und generator aus dem Ruetz-Kraftwerk" Via de trap is ook de onderzijde te bewonderen.


Het museum ligt tegenover Schloss Schönbrunn.
Japanse kinderen waren hier - in schooluniformen gekleed - op schoolreisje. Ze zitten vast niet op een school in een achterstandswijk.
Het diner wederom genuttigd bij Wienerwaldhof in Tullnerbach. Deze keer kreeg ik "Kotelet naturel mit Gemüse und Pommes".


5 augustus - Ik ben rond half negen uit Pressbaum vertrokken. Na een reis van 1130 km weer terug in Wedde. Net op tijd voor de Gouden Pijl. Ik dacht: "lekker terugreizen op zondag. Geen last van vrachtverkeer". Maar onderweg vanaf het Wienerwald tot Rhede wel heel veel Baustellen op de Autobahn en mensen die onnodig links blijven rijden. Dus veel vertraging.


Conclusie

Het Wienerwald is echt de moeite waard. Je kunt er leuk wandelen en fietsen. Er is veel natuur en in de stad Wenen is ook veel vertier. Het openbaar vervoer en het eten is prima en betaalbaar. Het enige minpuntje vind ik het roken in de restaurants


Klik hieronder voor

deel 1
deel 2
deel 3

1 opmerking:

  1. Deze wat jij noemt bijzondere fiets (hij is gewoon in Nederland verkrijgbaar, ik ook gezien bij een fietsenhandel in Aschendorf )is van het Deense merk Pedersen http://www.pedersen-bike.dk/pedersenbikes.htm

    BeantwoordenVerwijderen