donderdag 26 juli 2012

Vakantie Wienerwald 2012 - deel 1

24 juli – Ik ben vandaag om 6.45 uur uit Wedde vertrokken. Via Kassel, richting Neurenberg en Regensburg. Iets verderop bij Landgasthof Schmid in Wolferszell onderdak gezocht.


Na thee met “mandarinentorte“ een wandeling gemaakt door de omgeving van het dorpje Wolferszell. Ik zag daar tientallen weidebeek juffers als vlinders rondvliegen.


Daarna een bezoek gebracht aan het nabijgelegen stadje Straubing. Bij Markgraf, een bedrijf dat sinds 1830 Beierse klederdracht verkoopt, stond wel een hele grote broek buiten.


Bij Bayrischer Löwe een diner gehad. "Herzog-Albrecht-Schnitzel vom Schwein, gefüllt mit Geräuchertem, Waldpilzen und Bergkäse, dazu gibt`s kroketten und einen kleinen Salat vom Buffet". Op het terras waar ik zat te eten stond nog een fornuis uit grootmoederstijd.


25 juli - Na het Duits ontbijt – zoals dat vroeger was – twee duitse broodjes, jam en kannetje koffie, de autobahn opgezocht richting Passau, Linz en Wenen. Ruim 20 km voor Wenen van de autobahn  richting Pressbaum. Ongeveer 4 km buiten het dorp stond mijn verblijf pension Almstüberl.
Onderweg veel regen. Dan maar een middagje Wenen. Nog geen 300 meter gereden van mijn vakantieverblijf zag ik als een reebok en een reegeit staan. Parkeren in Wenen was geen probleem. Midden in het centrum een grote parkeergarage en de zon was inmiddels ook gaan schijnen.


Op 100 meter van mijn auto Café Sacher, wereldberoemd om zijn Sacher-Torte. Dus direct maar even geproefd. En inderdaad lekker stuk taart. Een rondje door het centrum van de stad met veel straatartiesten, bedelaars en dure zaken. Bij juwelier Ellert een mooie Tissot T-race gekocht.


Vervolgens een bezoek gebracht aan de Spanische Hofreitschule, Hier zijn de prachtige Lipizzaner te bewonderen. De avond besloten met een diner bij Molto Bene. Het eten was goed, maar iedereen rookte in het restaurant en dat is minder prettig.


26 juli - Er is nergens LPG te koop. Dan maar benzine tanken. Met de auto naar Station Unter Purkersdorf. Hier een 24 uurskaart Wenen gekocht. Met trein naar Wien Westbahnhof en hier overstappen op de Metro en Strassenbahn (tram) voor een bezoek aan "Der Wiener Zentralfriedhof" Na Hamburg is dit de grootste begraafplaats van Europa. Ik heb eerst een verkenningsronde met een rijtuig gemaakt. De koetsier vertelde onderweg van alles. Zo liggen bijvoorbeeld 3 miljoen mensen begraven.


Bij het graf van Hans Hölzel beter bekend als Falco bleef hij even staan. Deze rockmuzikant is o.a. bekend van Rock Me Amadeus en Jeanny. Hij stierf aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Verder zijn hier de graven te vinden van, Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Johann Strauss en Kurt Waldheim. Op het kerkhof liggen diverse geloven – joods, mormonen, boeddhistisch, Syrische orthodox, koptisch Moslim, Islam, Russisch orthodox, Grieks orthodox en heel veel oorlogsslachtoffers uit Servië, Frankrijk, Polen, Sovjet unie, Rusland, Roemenië en Italië.


Op het kerkhof kwam ik de rups van de Lindepijlstaart tegen. Het lijkt wel een neushoorn.


Daarna even voor een hapje en een drankje het Stadtspark in. Een park met veel vertier en heel veel bonte kraaien. Er staan ook veel beelden o.a. van Johann Strauss


Op weg naar de Metro zag ik dat een panter en een tijger elkaar op straat passeerden. Bij Gasthof zur Post in Unter Tullnerbach stond een schweinefleisch cordon bleu met peterseliekartoffeln op het diner.

klik hieronder voor

deel 2
deel 3
deel 4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten