maandag 28 mei 2012

Oldambt Pinksterrit

Vandaag heb ik de Oldambt Pinksterrit gereden. Met diverse "ommetjes" 98 km. De route zonder ommetjes staat hieronder weergegeven.


Klik hier voor detail van de route of een download voor GPS.


Vanuit Wedde langs de Wedderbergen naar het natuurgebied De Gaast. Daar kwamen we al diverse fietskoppels tegen.


Vervolgens via Blijham met zijn statige boerderijen naar De Bult en Klein Ulsda. Op de foto Landgoed Bleyendael.


In Booneschans het zuidelijke gedeelte van "Bos op Houwingaham" doorgefietst op zoek naar de schans. Deze schans is gebouwd in de 16e eeuw. Vanuit de schans gezien lijkt het alsof Glasblazerij & Galerie Old Ambt wel een hele lange oprijlaan heeft.


Via noordelijke gedeelte van "Bos op Houwingaham" over de dijk van de Westerwoldse A naar Nieuweschans, Kroonpolder, Stadspolder en Reiderwolderpolder en Nieuwe Statenzijl. Vandaag waren er veel bootjes op het water.


In Nieuwe Statenzijl heb ik via een 600 meter lang vlonderpad een bezoek gebracht aan de buitendijkse vogelkijkhut "De Kiekkaaste". Ik heb daar een prachtige bruine kiekendief voorbij zien komen. In de kijkhut zat op 1 meter afstand een boerenzwaluw op een balkje. In het gebouwtje zag ik twee zwaluwnesten.


Over de Polderdijk naar Polder Breebaart om zeehonden te kijken. Ik was te laat. Het was inmiddels vloed. Op de dijk zat nog wel een vette haas. Bij de Punt van Reide nog even een praatje gemaakt met Wia Buze en haar man Hans Hauer. Ik ken ze nog vanuit de tijd toen ik voor Radio Noord werkte.


In Termunten kwam ik deze bijzondere woning tegen. Het gebouw uit 1890 stond vroeger bekend als "De molen van Reinders".


In Nieuwolda de Oud Nieuwlandse weg ingereden. Aan het begin van deze weg staat het bord doodlopendeweg met een onderbord uitgezonderd fietsers. Nou mooi niet ! Het is echt een doodlopende weg. Na 2,5 km sta je midden in het land bij een mestbassin. Gelukkig was dit "ommetje" de moeite waard. Ik zag twee hazen dichtbij, 1 bruine kiek op 5 meter en twee jonge scholeksters. Het gelukte mij bovenstaand exemplaar vast te leggen. Dan maar via "Het Kinderwagenmuseum" richting Midwolda.


In Midwolda even een stop gemaakt voor de Ennemaborgh. In deze "Borgh" is de galerie van Maya Wildevuur gevestigd. Na veel zon het Midwolderbos in. Zie ik daar de kleine bonte specht in een boom. Prachtig.


Vanuit het bos langs de boorden van het Oldambtmeer, de Blauwestad en het Rosarium in Winschoten weer naar Wedde. Al met al een geslaagde dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten