woensdag 22 mei 2024

Rondje Knoal

Vandaag heb ik maar weer eens gewandeld in Stadskanaal. Ik heb het rondje van "Knoalster dezien" van 31 oktober 2022 deze keer met de "stokjesgroep" gelopen. Hieronder een aantal foto's in aanvulling op de blog van toen.


Het eerste wat opviel was iets geels met kettingen. De Iphone bood uitkomst. Sinds maart 2024 beschikt Stadskanaal over een 13 hole disc golf cours met twee lay-outs. Een rode lay-out voor beginners een een blauwe voor gevorderde spelers. Disc golf is een soort golf maar in plaats van een bal gebruik je een soort frisbee. Het doel van het spel is de disc in zo min mogelijk worpen in de basket te krijgen. De speler die het minst aantal worpen nodig heeft gehad voor de course is de winnaar. 


Parende zuringwantsen.


Het groenonderhoud kan beter in de gemeente Stadskanaal. Ik heb burgemeester Klaas Sloots van mijn mening in kennis gesteld. Hoog gras waar het kan is prima maar niet onder bankjes en bomen die compleet door kunstwerken groeien is ook is echt van de gekke.

De akkervarkens hadden middagpauze.

Tijd voor een knuffel.

Een Schotse Hooglander kalf met pa op de achtergrond.


Selfie Veur Noppes 😏


Het beeld De Knoalster Lorelei van Karl Jakob van Beekum. Het beeld is gebaseerd op het door Geert Teis Pzn vertaalde Die Loreley van Heinrich Heine


Zo staat de tekst op pagina 60 en 61 van 't Grunneger Zangbouk. Klik hier voor de uitvoering van De Knoalster Lorelei door Henk Scholte, Bert Ridderbos en Linde Nijland  


De hoefijzers symboliseren het jaagpad van weleer.


De dames zitten ieder op een rechtopstaande slagkar rond een stapel turf. Dit kunstwerk - Turven Tronen - is gemaakt door Hans Mes.


Het standbeeld van de "Knoalster" componist/dirigent Cornelis Dopper. Het beeld is gemaakt door Loek Bos. De vader van Cornelis was logementhouder in Stadskanaal. In mijn jeugd was Hotel Dopper nog steeds een begrip.


Ik blijf genieten van StreetArt. Ik vind Dukkah - mooie muur 6 - van Nina Valkhof het mooist.

Klik hier voor details van de 12.8 km lange wandelroute.

Klik hier voor de blog Knoalster dezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten