dinsdag 6 september 2022

Rondje Ter Wupping

Vandaag heb ik - vanaf de Bolderbörg in Vlagtwedde - een rondje door Ter Wupping gewandeld van 14.8 km. 


De kerk in Vlagtwedde dateert uit de 13e eeuw. Ooit heb ik het klokkengelui van deze kerk opgenomen voor radio Noord. Ik werkte toen voor het programma Sloaperstil. De titelsong van het programma werd gezongen door Ede Stoal. Aan het einde van het lied hoorde je de klokken van Vlagtwedde dus.


Het oorlogsmonument in Vlagtwedde is ontworpen dor Aleida Cornelia (Lidi) Buma-van Mourik Broekman en gegoten bij Bronsgieterij A. Binder.


De al jaren leegstaande boerderij aan de Schoolstraat. Wat een zonde. In een tijd van "woningnood" kun je hier toch mooi een aantal appartementen van maken.


Ik vind dit wel een mooie camperstalling. Iedere camper zijn eigen toegangsdeur.


Tussen 1.5 - 2.5 km was het "Ommetje" zeer slecht onderhouden. Een "Tekenpad" zeg maar. Alleen rondom het bankje aan het einde van het pad was gemaaid.


Een hangende berk.


Het Dal van de Ruiten Aa.


Mijn wandeling kruist hier het Noaberpad en het Westerwoldepad.


De natuuroevers van het Mussel Aa kanaal.


Het gebied rondom de "Roege Baarg" wordt extensief begraasd.


Wat een vriendelijke stier was dit. Hij wilde graag even knuffelen en dat heb ik natuurlijk ook even gedaan.


Op de Westeresch draait de Pilot ESsenties. Grote percelen grond zijn teruggebracht tot veel kleine percelen met diverse soorten (oude) gewassen. Op een spade staat het gewas te zien en op insectenpaaltjes staat een QR code met een verhaaltje. Bijvoorbeeld over de torenvalk. Klik hier voor deze video. 


Klik hier voor details van de 14.8 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten