zondag 20 februari 2022

Olympische Spelen 2022

De Olympische Spelen zitten er weer op. Natuurlijk heb ik vooral het schaatsen gevolgd. Veel bekenden van mij namen deel. Voor mij de reden om nog eens in mijn fotoarchief te duiken.


Op 6 februari reed Sven Kramer zijn laatste solo afstand. Hij vloog 18 jaar geleden tijdens de Nordic Junior Games in Berlijn (2004) voor het eerst voor mijn lens langs. Ik hoop dat hij zijn carrière met goud mag afsluiten met de ploegenachtervolging. Toen hadden ze nog strips op het hoofd en de benen. De veters werden toen nog met tape afgeplakt. Die wijsvinger is ook typische Sven. Meestal hangt zijn tong er ook nog uit 🙂 


Op 7 februari wint Ireen Wüst wederom goud op haar 5e Olympische Spelen. Zij vloog 18 jaar geleden tijdens de Nordic Junior Games in Berlijn (2004) voor het eerst voor mijn lens langs.


Op 8 februari won Kjeld Nuis goud op de 1500 meter.13 jaar geleden schreeuwde zijn moeder Brigitta Nuis haar zoon Kjeld Nuis goud op de 1500 meter tijdens de Worldcup junioren in Kardingen.


Was het trainingsrondje van Kjeld Nuis tijdens de Bruintje Beertocht door Westerwolde (Oud Veele) de basis voor zijn succes op de Spelen 🙂


Bij het zoeken in het fotoarchief kom ik 3 Olympische Kampioenen tegen. Kjeld Nuis, Leontien Zijlaard- van Moorsel en Bob de Jong.


Dit meisje van 15 (NK junioren B 2008 Groningen) werd op 10 februari voor de 2e keer Olympisch kampioen. Wat is Irene Schouten een geweldige sportvrouw.


Op 10 februari 2022 kwam ik deze foto tegen. Toen was het exact 12 jaar geleden dat Jorrit Bergsma Nederlands Kampioen werd op natuurijs. Hij was de beste op het Zuidlaardermeer.


Op 11 februari liet Nils van der Poel op de 10000 meter zien dat hij van een andere planeet kwam. Patrick Roest werd 2e  en het brons was voor deze Davide Ghiotto.


18 februari won Thomas Krol de 1000 meter. Thomas vloog 14 jaar daarvoor langs mijn lens.


Op 19 november 2010 maakte de 16 jarige Miho Takagi haar debuut in de Worldcup in Berlijn. Ze won de 1500 meter in de B-groep voor Hege Bøkko en Gabi Hirschbichler. Een dag later won ze de 500 meter in de B groep. Miho won op 18 februari 2022 Olympisch goud op de 1000 meter.


Ook Bart Swing heb ik tijdens het schaatsen en het skeeleren regelmatig vastgelegd. Op 19 februari won de Belg op overtuigende wijze de Mass-start.


Tegenwoordig zitten de commentatoren lekker verwend (hapjes en drankjes) en warm voor de camera. Dat was vroeger wel anders. Mart Smeets en Henk Gemser moesten afzien. Zelfs een paar handschoenen hielp in 2002 niet. Ontbering ☃️


Claudia Pechstein kreeg ik 21 jaar geleden al voor de lens. Bij de Mass-start werd ze een weekje voor haar 50 ste verjaardag nog 9e.


Ik heb natuurlijk ook even naar andere wintersporten gekeken. In 2006 kwam ik in Winterberg voor het eerst in aanraking met skeleton. Nu heeft Nederland ook een held met brons voor Kimberly Bos. 


Op 19 februari won Irene Schouten wederom goud. Nu op de Mass-start.
Voor mij is zij DE SPORTVROUW van 2022.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten