woensdag 18 juni 2014

Slechtvalk gered

SLECHTVALK


Een jong slechtvalkmannetje bleef midden op de rijbaan zitten. Het verkeer werd al omgeleid. Niemand durfde het beest te pakken of wist wat hij/zij moest doen.


Gelukkig had ik al vaker een roofvogel in handen gehad. In de kofferbak lagen chaps voor het paardrijden. Een mooie bescherming voor mijn handen. Het beestje gepakt en in een lege fototas gestopt.


Vervolgens heb ik mijn Kiekendiefvrienden ingeschakeld. Ben Koks en Madeleine Postma kwamen ter plaatse. Ben heeft het jonkie onderzocht op verwondingen en conditie. Hij kwam tot de conclusie dat het dier gezond was, uit het nest is gevallen en nog te klein was om te vliegen.


Vervolgens werd het mannetje gemeten, gewogen en geringd.


Deze vriend werd daarna terug geplaatst naar zijn ouderlijke omgeving. De slechtvalk is de snelst vliegende vogel. Er zijn in Nederland ongeveer 120 paren.
Volgens mij heb ik vandaag uitvoering gegeven aan artikel 36 lid 3 van de Gezonds- en welzijnswet voor dieren. Immers een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen :-)


Twee dagen later heb ik nog even gekeken hoe het mijn slechtvalk was vergaan. Twee familieleden zaten boven in een hoogspanningsmast.


Later zag ik een ontmoeting tussen moeder en zoon. Dit heb ik op video vastgelegd.
Klik hier voor video


BLAUWE KIEKENDIEF

Ik had Ben en Madeleine bij een klusje weggehaald. Namelijk het ringen van vier blauwe kiekendief jonkies. Ik mocht mee om het klusje te klaren.


Bij onze komst had Almuth Schlaich met drie mannelijke hulpen de jonkies al van het nest gehaald om te ringen.


Het opmeten van de poten en de vleugels. Vervolgens werd het jong gewogen (ruim 400 gram).


En tenslotte het ringen. Bij jonge blauwe kiekendieven hebben de mannetjes grijze ogen en de vrouwtjes bruine ogen. Dat is belangrijk om te weten bij het ringen. Een vrouwtje krijgt - op de groei - een gesloten pootring van 9 en een mannetje van 12 mm.


Een kiek heeft een gaatje in zijn tong. Handig als je een prooi in de keel hebt. Je kunt dan blijven ademhalen door het gaatje.


Madeleine Postma legt alles vast op papier en Rein Hofman zet alles op de foto.


Rein heeft mij ook even vastgelegd met een blauwe kiekkuiken.


De vogels zijn geringd en kunnen weer terug naar hun nest.


Braakbal van een blauwe kiekendief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten