zondag 23 september 2012

Droemvlucht

Vandaag het boomkroonpad bij Papenvoort bezocht.
Ik heb een wandeling gemaakt over het boomkroonpad. Via een luchtbrug door de toppen van de bomen naar een 22 meter hoge uitkijktoren.
 
 
Naast het boomkroonpad is een insectenhotel. Van hieruit heb ik twee wandelingen gemaakt. De 4,5 km lange route met de blauw gekopte paaltjes met het thema "Beleef het bos" en de 4 km lange paarse route met het thema "Heide en vennen".
 
 
De blauwe route begint in een beukenbos en gaat later over in een bos vol lariksbomen en sparren, waaronder Douglasssparren. In het bos zijn heel veel paddestoelen en ook een diversiteit aan soorten.

 
Streepsteel mycena

 
?

 
Granoderma adspersum 

 
platte tonderzwam

 
cantharel ?

 
rodekool zwammetje


Elfenbankje

 
aardappelbovist


zwam ?

 
Roodbruine slanke amaniet

 
Braakrussula

 
Het Kleverige koraalzwammetje.
 
 
Een van de wonderbaarlijkste zwammen die ik tegenkwam was de Grote sponszwam
 
 
De paarse route sluit mooi aan bij de blauwe route. 
Hierboven de Watermolenven. Helaas heb ik de hier voorkomende heikikker en de levendbarende hagedis niet gezien. Verderop bij een heideveldje zie ik twee grafheuvels die dateren van ver voor de jaartelling.
 
 
Ook in de bossen van Staatsbosbeheer Gieten-Borger worden bomen geringd onder het motto "Dood hout leeft".
 

In de schommel in het Lorkenspeelbos onderga ik mijn Droemvlucht in het donker, kijkend naar een heldere sterrenhemel. Is dat het kind in mij of is het de hallucinerende werking van al die Paddo's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten