zondag 3 juni 2012

Dan liever de lucht in.

Deze historische woorden werden uitgesproken door zeevaarder Jan van Speijk. Hij stak liever zijn sigaar in het buskruit dan dat hij zich zou overgeven.
De link met deze uitspraak is dat ik samen met mijn buurman een ballonvaart heb gemaakt en dat hij in het dagelijks leven ook zeevaarder is.


Afgelopen woensdag zouden we een vaart maken vanuit Veendam, maar door weersomstandigheden ging dit niet door. Vandaag werd rond de middag mijn voicemail ingesproken door Erik Pals van Westerwolde Ballooning met de mededeling dat er vanavond zou worden gevaren vanuit Ter Apel. Ik moest even terugbellen als we meegingen. De vooruitzichten waren goed dus was de keuze snel gemaakt.

Op een grasveldje achter de RSG in Ter Apel werden de
acht passagiers door de drie personeelsleden van Westerwolde Ballooning begroet


Ons vaartuig was de PH-EPS een ballon van Ultra Magic van het type N210.
Deze ballon, bouwjaar 2008, heeft een inhoud van 6000 kuub, een doorsnede van 23,8 en een hoogte van 24,3 meter. Er kunnen 11 passagiers aan boord. Totaal weegt de ballon (1 kuub warme lucht is ongeveer 1 kg) 7,5 ton. Boven in de ballon is het rond de 110 graden.

Onze ballonvaarder voor deze vaart was Geert Pals. Hierboven zie je Geert de ballon van binnen inspecteren.


Om 20.28 uur kwamen we los van de grond. Direct maar even mijn Nike-TomTom GPS sportwatch uitproberen. Als het goed is heb ik na afloop de juiste vaartijd en de gevaren route. We varen in zuid zuidoostelijke richting.


In Ter Apel langs/over het kruisheren Klooster, Agodorp (hierboven), jachthaven, Burgemeester Beinsdorp, het ovalracingcircuit Polderputten en vervolgens bij Barnflair de grens over naar het Duitse luchtruim.


Kenmerkend voor de Duitse grens zijn de lange rijen met windmolens. In Noordelijke richting zien we de Meyer Werft van Papenburg als een niet te missen baken in het landschap.


We varen via de St. Maximilian kerk, de autocrossbaan en de in aanbouw zijnde molen van Rütenbrock, langs de Dankernsee.


Bij maanlicht, cirkelt nabij van het vliegveld Dankern een ULV van het type Tecnam P 92 Echo super om ons heen.


Ter hoogte van Wesuwe hebben we goed zicht op de 132 meter hoge koeltoren van de voormalig gasgestookte centrale van Hüntel. Op het complex heeft Hennie van der Most het Funpark Meppen gevestigd.


Even na half tien werd boven het Duitse plaatsje Versen (ten Westen van Meppen) de landing ingezet. In een weiland direct achter het dorp maakten we een rustige landing. Na bijbehorende rituelen en een certificaat keerden we tevreden huiswaarts

Even kijken op mijn Nike-Tomtom GPS sportwatch. De vlucht was ruim een halve marathon (21,4 km) en werd afgelegd in een tijd van 1 uur 9 minuten en 17 seconden. En dan denk ik even aan Zersenay Tadese uit Eritrea die de halve marathon heeft afgelegd in een wereldrecordtijd van 58.23.


Klik hier voor detail van de afgelegde vaart.

Met een beetje geluk ga ik aankomende donderdag vanuit Gasselte opnieuw een ballonvaart maken. Dan met mijn 83 jarige vader. Tijdens deze vaart zal tevens een tandemvlucht worden uitgevoerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten