vrijdag 14 juli 2017

Teufelsberg

Het was mooi weer vandaag. Dus koos ik voor een lange fietstocht.


Een groot deel van de route ging over heuvelachtige zandpaden.


Maar ook grote delen door de bossen, langs het water en de weilanden met paarden.


De Grunewaldsee is het grootste hondenuitlaatgebied van Europa. Daar mogen honden naar hartelust loslopen en zwemmen.


Tussen de honden waren jeugdigen een vlot aan het bouwen.


Deze honden hadden met het mooie weer wel zin in een potje zwemmen.


Het standbeeld van de jacht op een wild zwijn bij Jagdschloss Grunewald, het oudst bewaarde Hohenzollernschloss in Berlijn.


Nabij de poort van Jagdschloss Grunewald ligt een prachtig terrasje. Daar was thee met taart mijn middageten.


De restjes werden vakkundig opgeruimd door de mussenbrigade.


De zandduinen in Berlin-Grunewald.


Boven op de Teufelsberg staat het oude spionagestation van de Amerikanen. Vanaf deze berg werden de "vijanden" uit het oosten afgeluisterd. Nu zijn er af en toe rondleidingen en concerten.


Onderweg kwam ik diverse soorten paddenstoelen tegen. Zoals de parasolzwammen, de grote stikzwam in een heksenei en reuzenbovisten.


Jugend Kultur Bunker in Lankwitz


Kenmerkend voor een graf op "Kirchhof Marienfelde" is een bescheiden steen met veel bloemen en struiken. Wally Gubbins heb ik een jaar geleden nog bezocht. Ik heb toen een blog over haar geschreven. Klik hier voor de blog.


Deze wantsenfamilie is wel heel erg groot.


Klik hier voor details van de 87 km lange fietsroute


Zie ook:

Meng Meng
Victoria Selivanov
Verbotene Stadt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten