donderdag 1 maart 2018

SS Rotterdam


Vandaag heb ik in Rotterdam een rondleiding gehad op het voormalig vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn de SS Rotterdam. Het schip is 228 meter lang en 28 meter breed. Het schip kwam in 2013 voor 30 miljoen in handen van de in Pekela geboren bakkerszoon Harrie Westers van Westcord. Een FB vriend wees mij hierop. Thuis heb ik nader onderzoek gedaan en ontdekte dat Harrie en ik in Wilt Albert Wilts (1765-1816) dezelfde "Oudvader" hebben. 


Eerst maar de trap af naar beneden. Daar werden we door een gids door het onderste gedeelte van het schip geleid.


Het buizenstelsel onder in het schip.


Grote generatoren voor de stroomvoorziening.


Het compartiment kan met deze deur waterdicht worden afgesloten.


Een ruimte vol afsluiters, knopjes en metertjes.


De hut


Mooie jaren 50 meubels.


Het overdekte dek.


De reddingsboten.




De DWS 15 - Waterman is de waterboot van waterbedrijf Evides.


Op de terugweg naar Houten kwam ik langs de ijsbaan van Haastrecht. Uit Haastrecht kwamen schaatstoppers als Hein Vergeer en Leo Visser. Zij waren lid van STV Lekstreek.


Voor een bakje thee met een geelbuikje bij bakkerij Stijnman reed ik even over het stadje Oudewater. Sinds 1265 hebben ze hier al stadsrechten. De gietijzeren brug op de foto is de in 1860 gebouwde Cosijnbrug


Bij de Visbrug staat een bronzen borstbeeld van Swiebertje. Het beeld is gemaakt door Cees Vrisekoop. In en rondom Oudewater zijn veel buitenopnames van de serie gemaakt. Terecht dat ze daar net als veel inwoners van Wedde het niet zagen zitten dat Wedde Swiebertje dorp zou worden.


Café Saartje.


De Markt met prachtige monumentale panden, waaronder een aantal uit de 17e eeuw. Een stadje vol rijksmonumenten.


Het bankje is in 1977 gemaakt door Ineke van Dijk. Bij het bankje staat een gedicht van Herman de man (1898-1946). "Een zoeker naar het hart van mensen die in het hart van Holland leven."


Gerard David werd rond 1455 geboren in Oudewater. Aan diverse panden in het stadje hangen afbeeldingen van zijn werk. Hierboven "Het Oordeel van Cambyses"


De Marktbrug met ijzeren hekwerk over de Lange Linschoten.


Dichtbij het hotel kwam ik langs de zendmast van Lopik, Gerbrandytoren genoemd. Dit is met 372 meter het hoogste bouwwerk van Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten