zaterdag 23 december 2017

Op bezoek bij de Majoor

Vandaag heb ik maar weer eens een bezoek gebracht aan Amsterdam. Natuurlijk wil ik met de blog niet steeds in herhaling vallen dus ging ik te voet op zoek naar iets nieuws.


De kracht zit hem in de herhaling !


Het Nemo Science Museum is "The place to be" voor liefhebbers van wetenschap en technologie.


Sleepboot Eems werd in 1938 gebouwd in opdracht van schipper J. van der Luit uit Delfzijl. Het schip heeft een boeg met ijsbrekersteven en ligt in de Museumhaven. In 1941 werd het schip door de Duitsers gevorderd en ingezet tegen Engeland. Later vond men het schip terug in Frankrijk.




Kopie van het VOC-schip dat in 1749 op zijn 1e reis verging.


Korenmolen De Gooyer 


In leegstaand Gemeentelijk Badhuis Funen richtte muzikant Kaspar Peterson, de oude basgitarist van  Drukwerk Brouwerij 't IJ op. De functie badhuis verklaart ook de gescheiden toegang voor dames en heren.


Het kantinegebouw op het terrein van de voormalige Veemarkt bij het Oostelijk havengebied.


Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). Hier heb ik in de jaren 80 voor het Radio Noord programma Sloaperstil onderzoek gedaan naar K. ter Laan.


Op 11 mei 1912 werd deze "Paleistuin voor arbeiders" geopend door burgemeester Tellegen. De tuin was een ontwerp van Jan Ernst van der Pek.


Poesiat & Kater. Ik dacht: "Zou het een kattencafé zijn ?". Niets is minder waar. Deze Amsterdamse bierbrouwerij is vernoemd naar Bart Poesiat en Klaas Kater. De drijvende krachten achter het werkliedenverbond Patrimonium.  


De kerstman reed door de Indische buurt.


In de Transvaalbuurt heb ik de straat bezocht waar mijn voorouders hebben gewoond. Voor het pand zijn op 13 februari 2017 vier  Stolpersteine geplaatst. Mijn vader ging naar de Kraaipanschool.


Tussen de middag zat ik te eten bij café restaurant Dauphine. Een man met een zwart leren motorjack en zwarte helm stopte voor het restaurant. Hij parkeerde zijn gloednieuwe mat zwarte Harley Davidson Road King Special op de stoep, kwam binnen en ging naast mij aan een tafel zitten. Ik herkende hem natuurlijk direct. Het was de beroemde strafrechtadvocaat Peter Plasman.


Roeitraining op de Amstel.


Het Sarphatipark werd in 1888 in Engelse landschapsstijl aangelegd. Het is ontworpen door de Stadsingenieur Jacobus Gerhardus van Niftrik en genoemd naar Samuel Sarphati


Opmerkelijke gedenkstenen en opschriften


Modehuis Natan in de P.C. Hooftstraat is eigendom van Edouard Vermeulen. Hij ontwerpt kleding voor ons koningshuis.


Lekker fietsen in Amsterdam


Na een lange wandeling was het fijn om even uit te rusten op een bankje naast Majoor Bosshardt. Het beeld is gemaakt door Peter de Leeuwe.


Op een van deze koopmanshuizen staat "Oost Vrieslant 1740". Lees hier over Egbert van Emden (Emden ligt in Ost Friesland) Suriname en slavin Sophietje.


Dit is één van de twee huisjes die zijn ingebouwd door het Victoria hotel. Ruim een eeuw geleden weigerden de eigenaren hun pand voor een goed bedrag te verkopen aan het hotel. Dus bouwde het hotel om de huisje heen. Deze huisjes spelen een belangrijke rol in de historische roman "Publieke Werken" van Thomas Rosenboom. Deze roman is later verfilmd.


Klik hier voor details van de 19,5 km lange wandelroute.

Zie ook:

Voorjaarsvakantieweekend
Amsterdam in de kerstvakantie
Zorgvlied
Marathon Amsterdam
Amsterdam - Wedde 5.45 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten