zondag 16 juli 2017

Verbotene Stadt 3


Het Stauffenbergdenkmal nabij het voormalig vliegveld van Rangsdorf . De (mislukte) bomaanslag op Hitler werd hier voorbereid onder leiding van Claus Schenk von Stauffenberg. In de film Valkyrie speelde Tom Cruise de rol van Stauffenberg en Carice van Houten zijn vrouw.


Uitzichtsplatform Rangsdorfer See


Voor een deel reed ik over de Baruther Linie.


Onderweg kwam ik ook nog 2 kraanvogels tegen. Op de achtergrond de "Funkmesskontrollstelle der Deutschen Post" in Glienick. Een overblijfsel uit de DDR-periode.


"Draisinen fahren" van Zossen-Mellensee


Gasthaus Mellensee ziet er wel sprookjesachtig uit. Het station Mellen-Saalow is gelegen aan de Koninklijke Pruisische Militaire spoorbaan die eind 19e eeuw is gebouwd.


Het Radsport-Museum Wünsdorf


Waldstadt Wünsdorf was het hoofdkwartier van de Russen in Duitsland. In december 2016 stond ik voor een dichte deur en nu was ik een paar uur te laat voor de rondleiding. Een andere keer dan maar ! Ik bezocht toen wel het Garnizoensmuseum, Bunkeranlage Maybach en atoombunker Zeppelin / Ranet. Klik hier voor de blog.


Dan maar wat foto's maken vanaf de weg.


Een oude toegangshek.


Betreten nur auf eigene gefahr !


Als er voertuigen over de paden rijden, dan durf ik dat ook wel met de fiets. Een zandhagedis had het bordje zeker niet gelezen. Die rende vlak voor mijn voorwiel langs.


Rechts het mannentje van de heideblauwtje en links zijn vrouwtje.


Eén van de zeven overgebleven bovengrondse luchtafweerbunker die zijn ontworpen door Leo Winkel.


Een oude paardenstal was omgevormd tot Bücherstall


In het voormalige Russische stadje staat nog een beeld van Yuri (Alekseyevich) Gagarin. De trots van Rusland maakte in 12 april 1961 als 1e mens een ruimtereis.


Overal in het stadje zijn overblijfselen te vinden uit de Russische periode.


In de buitengebied zijn sommige wegen nog net als in de DDR-tijd.


Deze ruïne is van het Schloss Zossen


Klik hier voor details van de 86 km lange fietstocht


Zie ook:

Meng Meng
Teufelsberg
Victoria Selivanov

Geen opmerkingen:

Een reactie posten