vrijdag 30 december 2016

Waar zijn de hazen en konijnen ?

Vandaag heb ik mijn laatste natuurronde van 2016 door Westerwolde gemaakt.


Als eerste kwam ik mijn vriend de ijsvogelman tegen.


Mijn vriendin de torenvalk zat zich te verzorgen op een paaltje.


De buizerd hield mij nauwlettend in de gaten. Naast deze zag ik nog 16 stuks.


Eén van de 27 grote zilverreigers


Ik telde ongeveer 200 wilde zwanen.


Naast 3 fazanthanen kwam ik ook 4 hennen tegen.


Deze sprong van 10 stuks reewild was één grootste groepen die ik vandaag in het veld zag.


Iemand wandelde met een hond. Dan zijn de reeën heel alert.


Ook deze sprong bestaat uit 10 stuks reewild.


De laatste van de 86 reeën die ik vandaag zag had zich verstopt. Het is een reebok met een bastgewei.


Klik op bovenstaande afbeelding voor de video-opnames.

Het is vreemd dat ik de laatste 2 maanden geen hazen meer zie op Westerwolde. Konijnen zag ik tot een jaar geleden altijd nabij Bourtange. Maar waar zijn de hazen en konijnen gebleven ? Hopelijk zijn ze niet het slachtoffer geworden van Tularemie (hazenpest).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten