donderdag 22 december 2016

Kerst mit De Kaaste 2017

Vanavond heb ik het kerstconcert van de Friese band
De Kast met Syb van der Ploeg, Peter van der Ploeg, Nico Outhuijse, Kees Bode en Sytse Broersma bezocht.

Tussen diverse kerstliederen als Op wei nei hûs foar't krystfeest werden diverse Nederlandstalige en Fries hits van de afgelopen jaren gezonden. Woorden zonder woorden, Raak, Hart van mijn gevoel, In Nije Dei, Eltse Grins Foarby, Moarn Sil de sinne skine, ...ect.


Eén van de romantische nummers van de CD Kerst met De Kast heeft de titel "Kerst in Berlijn". Helaas heeft dit nummer sinds 19 december een andere betekenis gekregen.
Wij moeten ons niet laten intimideren en moeten gewoon doorgaan. De kerstmarkt op de Breitscheidplatz is vandaag ook weer geopend.
Dit lied werd opgevolgd door het nummer "In Dreamer", een friese vertaling Image van John Lennon.
Klik hier voor de kerst CD.

De speciale gasten voor vanavond waren jeugdige Peter Kok (van Greenfield en Cook) en Gerrie Dantuma (finalist The Voice).
Met de 67 jarige Peter werden nummers gezonden als "Only Lies" en "Don't turn me loose".
Gerrie zong een aantal eigen nummers, zoals "Take me home" en een paar duetten met Syb. Zoals de titelsong van de friese film De Fûke, Wa't ik Bin, het lied It wetter waakst uit de musical Bonifatius en Hallelujah van Lenard Cohen.


Met beide gasten werd het nummer Merry Christmas Everybody van Slade gezongen.

Het was een leuke avond met veel Friese nummers. Syb liet weten dat zij volgend jaar met kerst weer optreden in de klinker in Winschoten, maar dan met een aantal liedjes in het Gronings. Dan zullen de speciale gasten ook wel uit Groningen komen. Een duet met Wia Buze en Edwin Jongedijk zou ik aanbevelen.


Ik heb de achtergrond voor de kerst van 2017 al Gronings-proof gemaakt.

Als ik aan De Kast denk dan denk ik vaak aan een leuk voorval. Een jaar of 10 geleden was ik voor de KNSB foto's aan het maken van een schaatswedstrijd in Erfurt. Samen met een maatje en twee dames van de KRO had ik een bezoek gebracht aan een restaurant in het prachtige centrum van Erfurt. Op de terugweg naar ons hotel had ik een CD opstaan met het nummer Paradys by it dashboardljocht. In een friese vertaling van Meatloafs nummer voerden Syb van de Ploeg en Maaike Schuurmans een act op. In de act zingt Syb:

Ak de sliep út ha, leave leave, ak de sliep út ha
Ak de sliep út ha, dan jou `k dy it antwurd yn `e moarntiid

De dames dachten dat ze het hadden begrepen. Zij hadden "Ak de sliep út ha" vertaald als "Als ik het slipje uit heb".  Daar heb ik nog vaak om gelachen.


Vanmiddag kreeg ik Syb al in de brievenbus.
In Transition, het magazine over triathlon & Run bike run staat een 7 pagina lang interview met de 50 jarige atleet Syb van de Ploeg in. Bij het interview staat bovenstaande foto die ik heb gemaakt tijdens de Wintertriathlon van Assen. Op deze foto zie je Syb het stuur een beetje vreemd vasthouden. De oorzaak was een loszittende opzetstuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten