zaterdag 31 december 2016

Hans Top

Vandaag heb ik de Oudejaarsloop in Blijham gelopen. Mijn voornemen was om deel te nemen aan de 10 km recreatieloop en geen foto's te maken. Gisteravond liet loopvriend Hans Top weten dat hij ging deelnemen aan de halve marathon. Loopvriend Be Hoving had ook laten weten dat hij zou komen. Daarom heb ik gisteravond besloten dat ik wel foto's ging maken en dat 5 km ook een optie was.


Tegen 11 uur kwam de 55 jarige Hans in zijn bedrijfswagen van het Dakdekkersbedrijf aanrijden. Hij had mij al eerder gezien dan ik hem. Natuurlijk moest de reclame even op de foto. Het bedrijf runt hij samen met zijn zoon. Hun werkgebied is de drie noordelijke provincies.


De start van de mini marathon van Sellingen eind jaren 80. Hierop staan Hans, Be en ik nog gezamenlijk op. Zij waren in die jaren de regionale toppers. Mijn sterkste punt was de eerste km. Deze loop - acht rondjes rond de kerk - werd altijd op een woensdagavond gehouden en maakte deel uit van het Tarvoloopcircuit.

Be Hoving vertelde dat Hans een concurrent was die heel goed tegen zijn verlies kon. Dat maakte Hans zo geliefd onder zijn medelopers.

Zo verloor hij niet alleen met hardlopen. Tijdens de Kappaloop in Oude Pekela verloor hij een weddenschap met speaker Harm Noor. Het gevolg was dat Hans hierop heel sportief 't Pekelderdaip" insprong. Het was een mooie tijd met veel lol.


Toen Hans in 1990 door Romke Hoogstra werd geïnterviewd over korfbal deed hij een opmerkelijke uitspraak.

"Ik ben helemaal geen korfballiefhebber. Ik vind het zo'n doetjessport. Mannen die korfballen gaan volgens mij zitten te pissen". 

Daarna had Hans het te druk met zijn bedrijf en hing zijn hardloopschoenen aan de wilgen.


In 2002 kwam ik Hans weer tegen. Het was in Hoogezand bij het NK Skeeleren. Zijn dochters Kim en Mischa wisten beiden een podium plaats te behalen.


Op zijn 22 ste begon Hans met hardlopen. Daarvoor was het voetballen, biljarten en zuipen. In een gekke bui besloot hij in 1984 dat hij de marathon van New York wilde lopen. Na een paar weekjes trainen (iedereen verklaarde hem voor gek) voegde hij de daad bij het woord en liep de marathon binnen de drie uur. Daarna werd hij lid van een atletiekvereniging met de naam Argo. Uit eindelijk liep Hans na veel trainingsarbeid de halve marathon in 1.07.45. Hans nam in 1990 deel aan de RUN van Winschoten, een ultraloop over 100 km. Hij volbracht deze loop in 7.45.42.

Nu ruim twee jaar geleden begon Hans wederom met hardlopen. De avond nadat hij had deelgenomen aan de centrumloop in Surhuisterveen kwam hij terecht in het ziekenhuis met hartproblemen. Hij moest een zware hartoperatie ondergaan (2 omleidingen). Hij kreeg complicaties en later werd bij de bourgondiër ook nog diabetes geconstateerd. Ja en dat is heel vervelend voor iemand die graag lekker en veel mag eten.

Op 31 januari 2015 (een paar weken na zijn operatie) schreef Hans mij:

"Het gaat de goede kant op. Mag nog 5 weken niets doen en dan revalideren. En reken maar ik kom terug aan het hardloopfront. De motor is volledig gereviseerd." 


Vandaag was het zover dat Hans zich weer waagde aan de halve marathon. Hij deed dat met twee doelstellingen. Uitlopen en lol hebben.


Moe maar voldaan kwam deze bikkel in 2.11.15 over de meet. Dat is wel ruim een uur langzamer dan eind jaren 80 maar met zijn voorgeschiedenis kan ik niet anders zeggen dan Petje af vriend.
"Roppen en scheuren, kreunen en steunen, mor k heb t oetlopen en n geweldige middag had" Aldus deze geweldige bikkel.


Na afloop kwamen de twee concurrenten van weleer Be Hoving en Hans Top elkaar weer tegen.
Friends forever 😊

Klik hier voor de Oudejaarsloop 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten