zaterdag 5 maart 2016

Alltag in der DDR



Vanochtend heb ik Hauptstrasse 155 in Berlin-Schöneberg bezocht. In deze woning heeft David Bowie van 1976 tot 1978 gewoond. Bowie-fans hebben na zijn dood een "Denkmal" van de voordeur gemaakt.


De middag heb ik doorgebracht op Prenzlauer Berg. Een buurt die een beetje aan parijs doet denken met zijn cafeetjes, terrasjes en kunstenaars.


In "Museum in der Kulturbrauerei" was de tentoonstelling "Alltag in der DDR". In het Gronings zouden we de titel "Zo dag en deur" gebruiken.


De posterwand


Het werk en de vrijetijdsbesteding van de jeugd kwam nadrukkelijk aan bod.


Ook op de  posters kwam arbeid nadrukkelijk naar voren.


Trabi-camper


Kleding voor de modebewuste DDR vrouw


DDR paspoort


In het museum was een wand met oude zwart-wit foto's van zo'n 30 jaar geleden.


Na het museumbezoek heb ik in Prenzlauer Berg de markt op de Käthe Kollwitzplatz bezocht.


Op de markt waren de kleurigste onderbroeken, zadeldekjes, hoeden, zeepjes en horloges te koop.


Een moeder leerde haar dochter luchtbellen maken.


Deze twee jonge dames verkochten mij een lekker zelfgebakken koekje.


Er waren veel groentestalletjes


... en live muziek ..... alleen niet mijn smaak


Het Zeiss-Grossplanetatrium aan het Ernst-Thälmann-Park.


Een oude NSU


Op 9 november 1989 ging bij de brug aan de Bornholmerstrasse voor het eerst sinds 1961 de muur weer open. Beelden die iedereen nog op zijn netvlies heeft zijn dus hier gemaakt.


Ik heb vandaag voor mijn "studie Berlijn-kunde" weer twee boeken gekocht. De vakantie is weer voorbij. In totaal heb ik deze week in Berlijn 106 km gewandeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten