donderdag 14 januari 2016

Ontoereikend saldo


Ik ben donderdagochtend om kwart over zeven uit Wedde vertrokken naar Berlijn. Het verkeer zat lekker mee. Om kwart voor twaalf stond ik al voor het hotel in de Duitse hoofdstad en dit is mijn uitzicht.


Dit gebouw is een bunker uit 1942. Na de oorlog was het een Russische gevangenis, een muziekruimte en nu is het een museum voor hedendaagse kunst. Het staat bekend als Sammlung Boros.


Ik wilde bij de Volkswagengroep een Bugatti Vision Gran Turismo met een W16 onder de kap pinnen. Maar ik kreeg het bericht "ontoereikend saldo".


Dan maar een Audi racefiets kopen. Wederom kreeg ik de melding "ontoereikend saldo".  Deze lichtgewicht fiets is gemaakt van carbon en weegt slechts 5.8 kg en is afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2. De prijs is 17.500 euro. Dus ging ik maar te voet en met het openbaar vervoer door Berlijn.


1 - 2 - 3 voor de Branderburger Tor.


De prins, maagd en boer van carnavalsvereniging Porzer Dreigestirn uit Keulen waren op bezoek in Berlijn. De Boerfiguur Detlef Gilles loopt net als een pauw met zijn veren ophoog te pronken.


Protest voor de Russische ambassade


Een van de vele monumenten voor de Muurslachtoffers.


Bij de Reichstag staat een klein stukje muur van de Poolse werf waarover Lech Walesa op 14 augustus 1980 klom op voor een staking. Hieruit ontstond Solidarność.


Het station Friedrichstrasse werd in 1882 geopend.


Tegen over het Deutsches Theater staat deze gedenkzuil. Op de voorzijde bronzen maskers en op de achterzijde een tekst van Max Reinhardt.

Die Werke, die wir geerbt
haben, immer wieder von
Neuem zu erwerben, um
sie zu besitzen, bedeutet,
sie aus dem Geist unserer
Zeit wieder neu zu gebären.
Das lebende Theater
kann nur lebende Werke
gebrauchen, gleichviel,
ob sie der Gegenwart
oder der Vergangenheit
angehören.


Onder dit hofje is een parkeergarage aangelegd. Ze hebben de oorspronkelijke toegangspoort gelukkig wel behouden.




De sneeuwruimploeg is met de hand aan het werk voor de sneeuwruimploeg.


De bonte patatkraai.


De horeca-spreeuw


Sinds ik een Trabi-safari heb gemaakt vind ik iedere auto prettig rijden :-)


Sinds kort hebben ze in Berlijn een Trabi museum.


Het 17e eeuwse slot Charlottenburg


Mooi dat ze mij in Brandenburg zelfs de weg naar "Grunnegerlaand" wijzen.


Inderdaad "I love Berlin"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten