zondag 24 januari 2016

Groningse Stuwwallen

Ik heb vanmiddag een wandeling gemaakt langs de Groningse Stuwwallen. Klik hier voor meer informatie over stuwwallen.


Ik begon de wandeling bij op de grens van Blauwestad met Finsterwolde.


Er lag nog een laagje ijs op het water.


PKF Post pallets is één van de grootste Nederlandse palletproducenten. Het bedrijf is een nieuwe opslagloods van 1895 m2 aan het bouwen.


Vanuit Finsterwolde liep ik naar Beerta.


Daar ging ik het Noordbos in.


Het fietspad was glad, het bos nat en er hing ook nog mist.


De laatgotische Bartholomeuskerk in Beerta dateert uit 1506 en de losstaande klokkentoren uit 1806.


Op 28 mei 1805 overleed kerkvoogd Poppo Jans (Poppens) op 69 jarige leefdtijd. Hij werd naast de kerk begraven. Op de grafsteen staat een doodskop, als symbool van de kortstondigheid van het aardse leven en verder heel veel tekst.


Woonzorgcentrum De Tjamme.


Het is kennelijk moeilijk om een boerderij en bijbehorende tuin van een voormalige herenboer goed te onderhouden. Het verschil tussen Oudeweg 17 en 21 is dan ook groot.


Auto- en demontagebedrijf Mulder


Het 2e natuurgebied waar ik doorheen liep was De Tjamme.


In het gebied loopt een kudde Schotse hooglanders.


In een open plek in het bos werd ruim 20 jaar geleden een heuvel aangelegd met een betonnen trap. Dit kunstwerk van Semna van Ooy heeft de naam "Herinnering aan een plek". Vanaf deze trap kijk je over een bospad naar de kerktoren van Finsterwolde. De in Amsterdam geboren Semna was in het verleden regelmatig bij Galerie Waalkens in Finsterwolde.


Boven op de heuvel staat een handafdruk.


Vanuit het bos kwam ik in Finsterwolde.


Eeckshoek is een samenvoeging van de eerste bewoner Hemmo Eeck (1721) en de huidige bewoner Albert Hoekstra. Hemmo was familie van dokter Johan Eeck. De stichter van  Landgoed Ekenstein bij Appingedam.


Villa Dr. Schönfeld. Dit herenhuis uit ongeveer 1875 deed jarenlang dienst als dokterswoning (o.a. H.J. en D.J. Schönfeld, T.E. Wiersema en E.J. Conradi).


Het laatste natuurgebied waar ik ging wandelen was de Kromme Elleboog.


Klik hier voor details van de 10 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten