maandag 19 oktober 2015

Herfstvakantie dag 3 - wild zwijn


Gisteren heb ik het boek Auf Försters Wegen gekocht. Vandaag een mooie gelegenheid om gedeelten uit het boek, met tips van de boswachter, te lopen.


Ik ben vanmorgen met de bus van Alt Tegel naar het 707 jaar oude Heiligensee gereisd. 


Een groot deel van de reis ging door het bos. Onderweg zag ik al een hinde (vrouwtje van een edelhert) oversteken. De bus stopte bij de Dorfkirche.


Het viel op dat ieder huis was voorzien van hekwerk. Niet erg hoog om inbrekers te werken of zo. Maar zo te zien bezoeken wilde zwijnen het dorp dagelijks. Is het hekwerk niet in orde, dan heb je zo de tuin vol met wilde zwijnen. Een bewoner van Heiligensee heeft een video gemaakt van zwijnen in de tuin van zijn buurman. Klik hier voor deze video.


In het bos lagen een aantal omgewaaide bomen. Toen ik daar in de buurt kwam stoorde ik een zwijn waarschijnlijk in haar middagdutje. Ze sprong op en ging er in hoog tempo van door. Helaas kreeg ik niet de kans om een mooie foto te maken.


Onderweg heb ik bij Die Alten Waldschänken "Tee mit Torte" gehad. Aan de overzijde van de weg was eveneens een horecagelegenheid op historische grond. "Der Alte Fritz hat seit den Jahr 1410 für Sie geöffnet". aldus de website.


Berlijn werd na de oorlog verdeeld in 4 sectoren. De Amerikaanse, Russische, Britse en Franse sector. Berlijn-Tegel lag in de Franse sector. De Fransen hadden een eigen militair station Gare Francaise Berlin-Tegel.




Op 22 juli 1837 werd door Johann Friedrich August Borsig een machinefabriek opgericht. Het bedrijf werd vooral bekend als locomotiefbouwer. Het fabrieksterrein kreeg de naam Borsigwerke. Op een deel van dit terrein zijn nu de Hallen am Borsigturm, een overdekt winkelcentrum. De toegangspoort van de voormalige fabriek is als monument blijven staan. Naast de poort staat het gebouw van Direktion 1 - Abschnitt 11 van de Berliner Polizei. Tussen de poort en het politiebureau staat een in 1989 vervaardigd kunstwerk van Achim Kühn met de naam "Lok 2000".


De flats aan de Namslaustrasse zijn gerenoveerd en voorzien van een fris kleurtje.


De haven van de Touren Segler Vereinigung aan de Tegeler See straalt rust uit.


Langs de Tegeler See staan kanonnen die een geschenk zijn van de Engelse partnergemeente Greenwich. Ze wegen twee ton per stuk. In de haven liggen de passagiersschepen MS Havel Queen en de Ms Moby Dick 


Greenwichpromenade am Tegeler See.


De chef kok van restaurant Lakeside


De Dorfkirche Alt Tegel is tussen 1911-1912 voor 170.000 rijksmarken bebouwd naar het ontwerp van Jürgen Kröger.


Het Hax'nhaus is een naar Beiers model ingericht restaurant.


Klik hier voor details van de route


Na de wandeling ging ik nog even de binnenstad in langs Lafayette en Escada. Daarna heb ik lekker zitten eten bij Morelos, nabij de Anhalter Bahnhof.


In de Potsdamer Platz Arkaden was een tentoonstelling over de luchtvaart.


Parijs is de lichtstad, maar Berlijn kan er ook wat van.


De Polizei had een deeltje van de stad hermetisch afgesloten in verband met een Pegida demonstratie.

Klik hier voor meer blogs van mij over Berlijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten