zaterdag 22 augustus 2015

Kolibrievlinder


Vandaag heb ik nog even een klein uitstapje gemaakt rondom Bourtange.


Bij 't Lutje Winkeltje heb ik een heerlijke Magnum classic gekocht. Daar was het wel weer voor dacht ik.


Ook in Bourtange liften ze mee op het Vincent van Goghjaar. Op het marktplein was een imitatie van het Caféterras bij nacht (Place du forum) te koop. Het origineel werd geschilderd in 1888.


Het mannetje van de Steenrode heidelibel.


Onderweg kwam ik natuurlijk veel meer insecten tegen. Bijvoorbeeld de pendel zweefvlieg, de groene stinkwants en twee variaties van het veelkleurige Aziatische lieveheerbeestje. Deze soorten zijn naar Nederland gehaald om bladluizen te bestrijden.


Voor een vossenhol lagen deze beenderen. Zelf denk ik aan een lammertje.


Vandaag was een echte vlinderdag. Ik zag onder anderen de dagpauwoog, het mannetje van de citroenvlinder en heel veel witjes.


Ja voor de wandeling moest ik twee keer over de A31 klimmen.


Het Heeder Moor was eens 7 x zo groot. Een paar jaar geleden kon je nog via "Weg am Spanischen Tief" over een veenbrug door het gebied. Deze route is door slecht onderhoud onbegaanbaar. Dus maar een stukje over het asfalt.


De bijenkasten


De bomen en struiken hangen vol met o.a. lijsterbes, vlierbes, hazelnoot en rozenbottel.


Het stikte van de colaradokevers op de weg.


Een tractor van boomstammen.


Rond 1760 werd hier een lijk gevonden van een man. Deze man is vermoedelijk illegaal de grens overgestoken en vond de dood in het moeras. Hij had geen papieren bij zich. Van het geld dat deze onbekende man bij zich had werd het kruis geplaatst.


De Kolibrievlinder.


Klik hier voor details van de wandeling.


Bij de Meyer Werft in Papenburg ligt de Norwegian Escape. Het is alweer het 11e schip van Rederij Norwegian cruis line. Het schip is 325,9 meter lang, 41,4 meter breed en heeft 20 dekken . Er kunnen 4200 passagiers en 1700 bemanningsleden mee aan boord.


Boven op het schip is een minigolfbaan, diverse zwembaden en een klimpark.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten