woensdag 11 maart 2015

Levendbarende hagedis

Vandaag heb ik met FB-vriend Harm van der Veen een bezoek gebracht aan het Bargerveen. Het zou immers mooi zonnig weer worden.


Toen ik van huis ging moest ik de ruiten van mijn auto krabben en was het behoorlijk mistig. Een sprong van 7 reeën viel nauwelijks te fotograferen.  


Gelukkig kwam de zon er door en kon ik genieten van een haas aan het ontbijt.


Een mannetje en vrouwtje kuifeend.


Een Aalscholver.


En weer werd het een beetje nevelig. Maar deze fazanthaan was niet al te ver weg voor de foto.


Aangekomen bij Zwartemeer zag ik tientallen kieviten.


Ik was nog iets te vroeg voor de adders. De temperatuur was nog erg laag (3 graden). Het eerste wat ik voor de lens kreeg was een levendbarende hagedis. Ik had een matje mee genomen en kon dus mooi op ooghoogte detailfoto's maken.


In Nederland komen drie soorten slangen voor. De adder, de ringslang en de gladde slang. Alleen de adder is giftig. Maar ze zijn niet agressief. Je moet ze met respect (net als alle andere dieren) behandelen. In tegenstelling tot de andere twee heeft een adder verticale pupillen.


Verder is de donkere zigzag heel kenmerkend voor de adder.


Vrouwtjes zijn groter dan mannetjes.


Bij mannetjes is de zigzag zwart op een grijze achtergrond 


Vrouwtjes hebben een donkerbruine zigzag op een bruine achtergrond.


Over een maand gaan de mannetjes weer knokken om een vrouw. Dit noemen ze de "adderdans".


Een adder is weinig voedsel nodig. Tijdens de zwangerschap eten de vrouwtjes helemaal niet.


Ze liggen vaak te zonnen tussen de pollen. Ja dat is soms lastig om ze met het hoofd op de foto te krijgen.


Harm op de grond voor een macro-opname.


Klik hier voor het vinden van slangen en hier voor algemene informatie over de drie van nature in Nederland voorkomende slangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten