woensdag 12 november 2014

Hindeloopers of Grunnegs


Vandaag ben ik voor de presentatie van het boek 
naar Hylpen (Hindeloopen) geweest. 
Vooraf maakte ik een wandeling door het stadje.


Hindeloopen is één van de kleinste Friese elf steden met kleine steegjes, oude panden en doorkijkjes. In de 17e en 18e eeuw kwam Hinderloopen tot bloei als handels- en havenstad.


In de straten staan borden met oude foto's en een beschrijving hoe het op de desbetreffende plek ooit was. Klik hier voor oude filmbeelden van het stadje.


Het bronzen beeldje van Engelandvaarder Peter Tazelaar en zijn hond, gemaakt door Lia Krol.


De "Grutte Tsjerke" is gebouwd in 1632. De toren is gebouwd tussen 1590-1593. De toren staat behoorlijk scheef. Boven de zuidingang staat de tekst: "Des Heeren Woordt met Aendacht hoort komt
daartoe met hoopen als hinden loopen". Rond de kerk ligt een ovaal kerkhof met een 11-tal oorlogsgraven.


Het tweelingpand onder twee zadeldaken is sinds 1919 het Museum Hindeloopen. Daarvoor was het een stadhuis, een waag en een rechtbank. Boven de deur van het bordes Vrouwe Justitia. De beige paal naast het toegangspad is de schandpaal.


Dat ze in Friesland tweetalige staatnaambordjes hebben was mij wel bekend. Toen ik door Hindeloopen liep zag ik deze bordjes. Ik dacht "k Bin weer thoes in Grunnen". In het fries zijn tuinen immers tùnen. Dus maar eens vragen aan Hedman Bijlsma, een fries bij uitstek. Hij wist mij te vertellen dat Hindeloopers wel een bijzondere taal was die door "de gewone fries" moeilijk te verstaan is. Thuis maar even verder uitgezocht en kwam daar een onderzoek tegen van de Universiteit van Amsterdam. In het document stonden meer voorbeelden . Tegen land zegt een fries lân, maar de Hindeloopers laand. Voor mij is het duidelijk. Ze stammen af van de "Grunnegers". 
Klik hier voor het document.


In het stadje zijn ook leuke ateliers, zoals Lovely Hindeloopen met origineel handbeschilderde meubels en accessoires en het open atelier van Johan Mulder is ook de moeite waard.


De schutsluits met houten ophaalbrug is een rijksmonument.


De commandeurswoning


Een baggeraar uit Brabant is in 1977 dit café begonnen. Vandaar dus Eetcafé de Brabander.


De Nyste werd rond 1630 aangelegd. Het was de betere buurt van Hindeloopen. De Nyste werd toen ook wel Schippersstraat genoemd.


Dit herenhuis werd in 1795 gebouwd in opdracht van Auke Wiggerts en deed van 1919 tot 1984 dienst als stadhuis van de voormalige gemeente Hindeloopen.


Op de terugweg kwam ik langs de Alticom-toren van Tjerkgaast (Spannenburg)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten