maandag 4 augustus 2014

Vakantie deel 15 - Holterberg


Voordat ik met mijn fietsttocht begon heb ik even het boerenerf van de camping bekeken. Een van de boerenschuren op de camping is deels omgebouwd als speelschuur voor de kinderen. Rondom de boerderij lopen Brandrode runderen en diverse ooievaars.


Vanaf de camping fietste ik langs De Wilperwaarden naar de IJssel.


Met de veerpont van Wilp over de IJssel naar Gorssel. Deze veerpont is sinds 1997 in gebruik. In de jaren dertig verzorgde de familie Dommerholt met een 10 persoons roeiboot de overtocht. Vandaar de naam op de boot. 


De RP 53 is een oude boot van de Rijkspolitie.


Van Gorssel naar Joppe kom ik monumentale villa's tegen.


De RK kerk van Joppe heet "Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming" en is gesticht en betaald door Franciscus Ernest Alexander baron van Hövell tot Westerflier en Wezeveld.


Achter de kerk ligt het kerkhof, met natuurlijk een praalstuk van de familie van Hövell tot Westerflier en Wezeveld.


Langs de berm zie ik een prachtige paddenstoel.


De Zwaan pas goed op zijn kinderen.


't Gonst is een kunstwerk van Saske van der Eerden. De hoofden symboliseren de dwarsdoorsnede van de bevolking van Nieuw Heeten.


Deze bejaarde trekkerfans met hun Volvo BM en Steyrs hebben vast net als mannenkoor Karrespoor gedacht: "Want het is lekker op de trekker".


Op de Sallandse Heuvelrug zie ik waar het voormalig werkkamp Twilhaar heeft gestaan.


Bij het Buitencentrum heb ik op het terras een heerlijk broodje Sallandse beenham met honingmosterd gehad.


Het uitzicht vanaf de Noetselerberg is echt geweldig.


De Holterberg is een uitdaging voor veel fietsers.


Het  In 1938 richtte Piet Bos een naar hem vernoemd natuurmuseum op. Nu bekend onder de naam natuurdiorama museum Holterberg.


In Holten heb ik de Canadian war cemetery bezocht.


Vervolgens ben ik een gedeelte langs het Wereldtijdpad gefietst. Langs dit pad staan "jaarpaaltjes" met wetenswaardigheden van een bepaald jaar. In 1978 werd de fietsbandreflector dus verplicht, werd in Amsterdam het homo-monument onthuld en had het noorden extreem veel ijzel.


Hebben ze in Eefde een kerktoren of een zendmast ?


Klik hier voor details van de 90 km lange route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten