zondag 18 mei 2014

Bargerveen

Vanaf de camping in Amen ben ik vanochtend richting het Veengebied van Zuid-oost Drenthe gereden.


In Veenoord kom je langs een spoorhefbrug uit 1984.


Op de grens van Veenoord/Nieuw-Amsterdan staat het Van Gogh Huis.


Vervolgens heb ik een wandeling in het Bargerveen gemaakt.


Staat mijn camper wel veilig op de parkeerplaats of ben ik op de schietbaan beland ?


Het gebied ligt zichtbaar (windmolens) aan de Duitse grens. Een vorm van horizon vervuiling.


Een uit de boom gevallen nestje.


Verrassende zandpaden, veendijkjes, heide en bospaden. Kortom veel afwisseling.


Er er genoeg ruimte en toch kruipen ze bij elkaar. Kuddedieren !


In het gebied zag ik heel veel veenpluis (meerdere pluisjes op één stengel) en eenarig wollegras (één pluisje op een stengel)


Ik zag een eikenboom vol aardappeltjes. Aardappelgallen genoemd.


Een jonge meerkoet


Ik was mijn lieslaarzen vergeten en was daar door genoodzaakt om na twee km om van de route af te wijken.


"Het Huussie van Uneken" is tot 1967 bewoond door mensen. Nu is het een insectenhotel. Er wonen duizendpoten, graafwespen, groene zandloopkevers, knoopmieren, veensteekmuggen en vele andere soorten.


Juffer, heideblauwtje en Noorse witsnuitlibel


Zelfs in de natte gedeelten zag je een verscheidenheid aan begroeiing. 


De meeste berkjes zijn al gesneuveld.


Hoe lang zal deze boom in het natte gebied het nog volhouden ?


De heidehoningfabriek is weer vol in bedrijf.


Klik hier voor de ruim 6,6 km lange route


Via Duitsland weer naar huis gereden. Bij Hebelermeer was een Schützenfest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten