maandag 21 april 2014

Pasen op Lemelerberg

zaterdag 19 april


Na de verjaardag van mij 85 jarige vader ging ik even met de camper proefkamperen in Lemele. Onderweg kwam ik langs het Vliegerfestival in Vroomshoop.


Met La Rana een leuk plekje uitgezocht aan de voet van de 78 meter hoge Lemelerberg.


Op Natuurkampeerterrein De Olde Lucashoeve.


Met een stevig briesje een ommetje met de ATB over de Lemelerberg en Ommen gemaakt.


Schapen zijn de beste beheerders van de heide. Een bordercollie controleert kudde Veluwse heideschapen onder toeziend oog van een hulp-schaapherder. Klik hier voor een uitzending van Erik Hulzebosch over de kudde


Onderweg kwam ik veel paarden tegen. Dat lijkt mij ook wel wat om met een paard door de natuur te rijden.

wildwaarschuwingsreflectoren mooi woord voor scrabble


Vanaf het Giethmener kerkbrugje over de Regge zie je mooi de ontwikkeling van de meandering.


In het centrum van Ommen staan nog een paar opvallende panden. Het "koffiehuis van den Volksbond" werd gebouwd in 1903 als een soort jeugdhonk. Later kwam hier een drukkerij in. De laatgotische Brigittakerk is al zo'n negenhonderd jaar geleden ontstaan.


In Ommen staan ook diverse beelden, zoals die van Elfstedentocht winnaar 1963 Reinier Paping,  Otto III de bisschop van Utrecht die Ommen in 1248 stadrechten verleende en het Bokje op het ei van Iris Le Rutte.


Klik hier voor de route


zondag 20 april


Vandaag een wandeling gemaakt door de bossen 


en over de heide van het 850 ha groot natuurreservaat.


Hierbij kwam ik wel een heel mooi plekje tegen.


De groene zandloopkever


Boven op de Lemelerberg tref je nog een kwetsbaar stuifzandgebied aan.


Zo ....... even genieten van het uitzicht.


Het mannetje van de zandhagedis.


Een dagje toeren met de Harley Davidson FLH Electra Glide uit 1982. Deze twee cilinder heeft 1338 cc.


Voor de kinderen is het Speelbos volgens het toegangsbord "super gaaf". Ik ken ook volwassenen die graag in een speeltuin schommelen :-)


Een serie Ipad bermfoto's.


Klik hier voor de 7 km lange wandeling aan de zuidzijde van de kerkweg. Een jaartje geleden liep ik de 10.7 km lange Bergenroute aan de Noordzijde van de Kerkweg. Klik hier voor de Bergenroute.


Bij eetcafé De Driesprong - gelegen aan een normale kruising - Rundercarpaccio en Runderrib-eye met pepersaus gegeten. Wat ik te eten kreeg was goed, maar als groente een bakje sla met een schijfje komkommer en tomaat er op is wel erg karig.

De Olde Lucashoeve is een prima kampeerplek. Slecht één puntje vind ik voor verbetering vatbaar. De deuren van de toiletten bevinden zich in de afwasruimte. Ik vind het niet zo fijn als ik sta af te wassen en vrouw Jansen zit te kreunen en steunen op het toilet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten